Reactie CNV op CBS-bericht inflatie: ‘Alle hens aan dek om de koopkracht op peil te houden’

Het kabinet moet nu alles op alles zetten om de koopkracht van Nederlanders op peil te houden. Zonder ingrijpende maatregelen dreigen grote groepen niet meer rond te kunnen komen. Dat is de reactie van het CNV op de CBS-cijfers van vandaag.

‘Steeds meer leden trekken dagelijks bij ons aan de bel vanwege de stijgende prijzen. Met 12% inflatie komen nu ook de middengroepen in de problemen. We vragen het kabinet om nog een paar stappen verder te gaan met maatregelen. Een klapper op de korte termijn is dat de onbelaste kilometervergoeding omhooggaat naar 23 cent, in plaats van de huidige schamele 19 cent. Dit is een wijziging die makkelijk is door te voeren. Steeds meer mensen komen in de problemen door de hoge reiskosten, vooral nu er minder wordt thuisgewerkt. Daarnaast moet er nu werk gemaakt worden van een lagere belasting op arbeid. Werkenden trekken anders aan het kortste eind,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Er valt nog winst te behalen voor het kabinet door een hogere belasting te heffen bij bedrijven die profiteerden van de coronacrisis. Fortuin: ‘Denk aan webwinkels of supermarkten. Zij profiteerden twee jaar lang van de crisis. Het zou mooi zijn als zij hun steentje bijdragen in deze nieuwe crisis. Zodat het gros van de Nederlanders iets meer lucht krijgt.’