Ziekenhuis Bravis geeft haar medewerkers regie op hun vitaliteit, toekomst en energieniveau

Een scheiding heeft een enorme impact op iemands leven – financieel, maar ook mentaal. Werkgever Bravis Ziekenhuis gelooft erin dat haar medewerkers zelf invloed hebben op hun vitaliteit, toekomst en energieniveau. Vitaliteitsportaal ‘Bravis Samen Vitaal’ helpt medewerkers om stappen te zetten op weg naar hun persoonlijke doel. We gaan erover in gesprek met Christel Vink-Eising, Beleidsadviseur Arbo en Gezondheid bij de afdeling HR.

Generatiemanagement

Het vitaliteitsportaal is drie jaar geleden gelanceerd, doordat er een behoefte was aan generatiemanagement. Iedere generatie heeft zo zijn eigen behoeften, verwachtingen, ambities en mentaliteit. Dit komt voort uit de tijd waarin ze zijn opgegroeid. Generatiemanagement houdt rekening met de individuele behoeften en ambities van de medewerker en tegelijkertijd met de doelen en wensen van de organisatie.

Wij hebben met het vitaliteitsportaal het onderdeel generatiemanagement breder getrokken, legt Vink-Eising uit. “Voor alle medewerkers uit verschillende generaties en levensfases willen we iets aanbieden dat hen kan ondersteunen om vitaal aan het werk te gaan én te blijven. Een vitale medewerker betekent voor ons een medewerker die gezond, veilig en met plezier zijn werk kan uitvoeren. We kijken naar wat iemand nodig heeft, zodat diegene krachtig aan de slag kan blijven en niet in het verzuim terecht komt.”

Veel medewerkers zijn enthousiast en blij met wat we op dit portaal aanbieden als werkgever. Ruim 61% heeft al iets afgenomen van het portaal
Christel Vink-Eising, Beleidsadviseur Arbo en Gezondheid voor Bravis Ziekenhuis

Drie hoofdthema’s

Het portaal biedt drie hoofdthema’s: fysieke vitaliteit, mentale vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling. Vink-Eising vervolgt: “Binnen die drie hoofdthema’s bieden we workshops, online trainingen, inspiratie, achtergrondmateriaal, maar ook de mogelijkheid voor individuele begeleidingstrajecten. Er zijn twee soorten mogelijkheden die je kunt vinden op het portaal: generiek en specifiek. Generieke mogelijkheden gaan over zaken die voor alle leeftijdsgroepen van toepassing kunnen zijn, zoals een scheiding of financiële problemen. De specifieke mogelijkheden gelden voor een specifieke doelgroep, zoals de ‘krachtig na 80’ voor mensen die aan het einde van hun loopbaan zijn.

De reacties over het portaal van medewerkers zijn veelal positief. Vink-Eising: “Veel medewerkers zijn enthousiast en blij met wat we op dit portaal aanbieden als werkgever. Een voorbeeld is dat een bepaalde workshop een medewerker geholpen heeft om veel sterker door een lastige periode heen te komen. Ruim 61%, ofwel 1.800 medewerkers, hebben al iets afgenomen van het portaal.”

Ziekenhuis Bravis - Scheiden en Werk
Best practice: Bravis geeft werknemers regie op hun eigen vitaliteit, toekomst en gezondheid

Sluit je aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. Ook als het even tegenzit, zoals bij een scheiding of relatiebreuk. Wij komen op voor jouw werknemersbelang. Samen staan we sterk.

• Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict
  • Hulp bij je belastingaangiftes