Geen structureel koopkrachtbehoud
Het akkoord biedt géén structureel koopkrachtbehoud voor de komende anderhalf jaar. De versobering van bijlage 15 komt bovendien als een onaangename verrassing. Juist hierover hadden wij expliciet verzocht om deze buiten de huidige cao-onderhandelingen te houden.Andere afspraken benaderen onze minimumeisen, maar zijn onvoldoende concreet en bieden geen garanties.
Wat betekent dit concreet?
Koopkrachtbehoud betekent een structurele loonsverhoging met terugwerkende kracht, inclusief alle emolumenten. Voor CNV komt dit neer op:- 3,1% per 1 maart 2025
- 2,5% tot 3% per 1 januari 2026
Het huidige akkoord blijft hier ver onder. De loonontwikkeling blijft achter bij de inflatie, wat neerkomt op een reëel koopkrachtverlies.
Verslechtering bijlage 15
KLM stelt dat bijlage 15 nu gelijkstaat aan de wettelijke transitievergoeding met een factor 3 (één maandsalaris per dienstjaar). Wij betwisten deze berekening: de uitgangspunten zijn onjuist. Bovendien is een maximumuitkering van 24 maanden afgesproken. Voor oudere medewerkers met lange dienstverbanden betekent dit een forse verslechtering.RVU-regeling en techniek-addendum
De RVU-regeling wordt ingevoerd, maar KLM weigert functies die niet als ‘zwaar’ worden aangemerkt apart te benoemen — een verzoek dat wij nadrukkelijk hebben gedaan. Daarnaast komt er een techniek-addendum met cao-status(een aparte cao in een cao), waar CNV en FNV zich tegen hebben uitgesproken. Wij staan voor eenheid en doen niet mee aan verdeel en heerstaktieken over de rug van technici.Zomerdeal piloten: geheimhouding en ongelijkheid
In augustus is er een nieuwe "deal" gesloten met de piloten, waarvan de concrete inhoud in tegenstelling tot de cao grondpersoneel geheim wordt gehouden. Dit gebrek aan transparantie is onacceptabel. Tegelijkertijd zien we dat bij piloten directe afspraken worden gemaakt over IPB-regelingen, terwijl het grondpersoneel dit via de medezeggenschap moet regelen. Deze ongelijkheid is stuitend. Dat betekent dat in deze medezeggenschap die cabine en piloten gaan over de IPB regeling voor jou als grondmedewerker.Flexibilisering en werkdruk
Voor R-diensten geldt voortaan dat jouw dienst tot vier dagen vóór de werkdag kan worden omgezet naar elke willekeurige dienst — dus ook naar diensten die niet in je basisrooster staan. Daarnaast mag KLM, met jouw instemming, de R-dienst tot uiterlijk 17:00 uur op de dag ervoor omzetten naar een andere dienst. Daar staat een vergoeding van slechts 75 euro bruto tegenover — een fooi, gezien de impact op je planning en privéleven. Bovendien is de beperking dat R-diensten niet mochten worden ingezet voor ‘piek en ziek’ geschrapt. Dat betekent dat je nu ook voor deze onvoorziene situaties kunt worden ingezet, terwijl dat eerder expliciet was uitgesloten.Conclusie
Dit akkoord is een dolkstoot voor het grondpersoneel — niet alleen voor leden van CNV en FNV, maar voor álle medewerkers op de vloer. Wij tekenen niet bij het kruisje. CNV en FNV gaan door met de acties totdat onze minimumeisen zijn binnengehaald.Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat willen jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.Met vriendelijke groet,
Mede namens de kaderleden van CNV,
Souleiman Amallah
Bestuurder CNV
s.amallah@cnv.nl
06-20522211