Bemiddeling afgerond: CNV gaat van inlever-akkoord naar oplever-akkoord

Op 3 september lag er een onderhandelingsresultaat tussen KLM en drie andere grondbonden. FNV en CNV waren daar niet bij betrokken en vooral ontevreden over dit resultaat, ook wel bekend als het inlever-akkoord. Daarna zijn de stakingen gestart en met succes, want de druk op de directie nam enorm toe. Op 7 oktober hebben CNV en FNV gezamenlijk met KLM besloten om Aart Jan de Geus aan te stellen als onafhankelijke bemiddelaar. Vandaag kunnen we meedelen dat de bemiddeling met succes is afgerond. De bemiddeling heeft geleid tot een verbeterd resultaat, waar jullie het laatste woord over hebben. Voordat je gaat stemmen willen wij je meenemen in de verbeteringen.

De afgelopen maanden hebben jullie laten zien wat solidariteit betekent. Velen stonden klaar om op te komen voor gelijkwaardigheid en eerlijke arbeidsvoorwaarden. Dat vroeg lef en vroeg soms offers. Sommigen legden het werk neer, anderen konden of wilden dat om goede redenen niet. Ieders mening is daarin te respecteren.  De strijd was nooit tégen elkaar, maar voor elkaar – voor alle collega’s met een blauw hart (en als het even kan met een mooie paarse rand van CNV omheen).

Het is goed om te weten dat CNV en FNV, door dit geluid vanuit de werkvloer, een aantal punten hebben binnen gehaald nog voordat de stakingen waren gestart. Deze punten had KLM in het onderhandelingsresultaat met de andere bonden gestopt in de hoop daarmee CNV en FNV te lokken tot ondertekening. Dat waren het gelijktrekken van de WDR met de andere domeinen als tegenprestatie voor het afspreken van vast-flex verhoudingen, het afstappen van de nullijn en de reservediensten op basis van vrijwilligheid belonen bij extra flexibiliteit. Deze hadden we dus al in de pocket! Ook had KLM daar al een aantal punten van CNV verwerkt zoals afspraken over beloning bij horizontale mobiliteit, hulp bij engelse en nederlandse taal, aflosmogelijkheden van studieschuld en verhogen van de thuiswerk vergoeding.

Wat is verbeterd?

Maar het resultaat van KLM met de andere drie bonden was niet voldoende voor onze leden om akkoord te kunnen gaan. In de bemiddeling hebben we een aantal verbeteringen kunnen toevoegen. Hieronder zie je een overzicht van deze punten:

Thema

Oud (03-09- 2025)

Nieuw (31-10-2025)

Wat verbetert?

Looptijd & structurele verhogingen

22 mnd, +1,0% per 1‑10‑2025, +1,25% per 1‑7‑2026

24 mnd, +1,0% per 1‑12‑2025, +1,25% per 1‑7‑2026, +1,0% per 1‑1‑2027

Extra +1,0% in 2027

Eenmalige uitkering

€500 netto + €250 bruto

€500 netto (dec ’25) + €250 netto (jan ’26)

Volledig netto bij tijdige ratificatie

Vast-flex verhouding

70% vast en 30% flex bij GS en Cargo

Apron/Bagage 80% vast en 20% flex, Passage en cargo 70% vast en 30% flex.

Meer vaste banen, en niet voor altijd weggegeven

Sociaal Plan / Bijlage 15

Back on Track t/m 31‑12‑2025

Back on Track t/m 28‑2‑2026 + automatische fallback

Sterker vangnet en juridische borging en verlening van BoT afspraak.

RVU – toegang

Alleen zware functies OSG I of lager

Ook bij 40 dienstjaren in verzwarende functies

Ruimere toegang tot RVU

IPB – A-status na pensioen

Bespreken in een werkgroep

Herstel A-status per 1‑1‑2026 (mits draagvlak) voor iedereen die vanaf 1 maart 2025 met pensioen is gegaan

Concreet besluit met terugwerkende werking

WDR – doelgroep

Tabel marges, doelgroep onduidelijk

Tabel marges + duidelijke doelgroep en uitzonderingen

Rechtvaardiger en duidelijker

Ploegendiensttoeslag in eindejaarsuitkering

Niet opgenomen

Vanaf 1‑1‑2026 wel opgenomen

Structurele stap op koopkracht voor medewekers in ploegendienst

Reserve diensten

Tot 4 dagen voor dag van uitvoering:  Kon worden gewijzigd naar alle diensten

 

Tot 4 dagen voor dag van uitvoering: aangepast naar alleen de diensten die voorkomen in je rooster (tot 4 dagen voor DvU)

Oude afspraak blijft behouden.

Van S-diensten naar M-diensten

Geen

10 extra collega's van PS van een 6-urig (S-dienst) naar 8-urig (M-dienst) contract per ingang zomerdienst 2026

 

Een verbetering waarbij 10 medewerkers een meer-uren contract krijgen.

Aanpak polarisatie

Geen

CAO partijen zullen structureel met elkaar in gesprek gaan om een aanpak te bedenken tegen polarisatie.

 

Werken aan betere werksfeer en gelijkwaardigheid

Samen elkaar vasthouden werkt
De samenwerking tussen CNV en FNV was een groot succes. We bleven aan elkaar vasthouden, lieten ons niet uitspelen en kozen steeds voor wat in het belang is van medewerkers. Geen verdeel‑en‑heers, maar één front. Dat is de reden dat we nu een beter resultaat hebben.

Hoe nu verder – jij beslist
Nu zijn jullie aan zet. Binnenkort ontvang je een mail met je stemmogelijkheid met alle praktische informatie. Jouw stem bepaalt de route: bij CNV beslissen de leden.

Vooruitblik
We zijn een eind gekomen, maar we zijn er nog niet. In 2027 gaan we verder bouwen aan gelijkwaardigheid en eerlijke arbeidsvoorwaarden. Iedereen die KLM mooier wil maken, is nodig. Sluit je aan bij CNV en doe mee. Staken is nooit het doel, maar soms het middel dat werkt. Dankzij jullie inzet ligt er nu een beter resultaat. Wees trots. Samen staan we sterk.

Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat wil jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!

Bij het lidmaatschap van CNV ben je meteen ook gratis verzekerd voor rechtsbijstand. Niet alleen voor werk gerelateerde onderwerpen maar ook bij privé onderwerpen(denk aan Geschillen over consumentenaankopen (badkamers, onterechte huurverhoging, letselschade door ongeval). Dat is uniek! Maak daar gebruik van!

Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.

Mede namens de kaderleden van CNV

Souleiman Amallah                                     
Bestuurder CNV                              
s.amallah@cnv.nl           
06 2052 2211

Downloads