Nieuwsbrief CNV – De waarheid achter de woorden

De afgelopen weken horen we van de directie grote woorden: dat wij zouden polariseren, dat stakingen KLM kapot maken, en zelfs dat we KLM misbruiken voor een landelijke agenda. Maar wie goed kijkt, ziet een ander verhaal. Een verhaal waarin beloftes worden gebroken, miljoenen euro’s en mooie extra reisfaciliteiten richting piloten vloeien, en grondpersoneel de rekening betaalt én de schuld krijgt dat het bedrijf kapotgemaakt wordt. We zetten een aantal feiten voor jullie op een rij.

Alleen onder druk beweging

Pas toen wij voor de zomer dreigden met acties kwam er enige beweging. Zonder jullie druk en inzet had KLM haar oorspronkelijke, verslechterde cao-voorstel gewoon doorgezet. Dáár zit de waarheid: beweging komt alleen als wij stevig aan de bel trekken. En laten we eerlijk zijn: andere bonden hebben vervolgens wél meegeprofiteerd van onze gebundelde CNV- en FNV-kracht, omdat zaken van ónze lijst ineens terug te vinden zijn in hun onderhandelings akkoord.

Belofte gebroken

Onder de duidelijke belofte dat bijlage 15 buiten de cao zou blijven, gingen we met KLM in gesprek over het sociaal plan voor Back on Track — ondanks dat we eigenlijk van tafel waren en het midden in het zomerreces was. Wat gebeurde er? Toch werd bijlage 15 opgenomen in de cao-deal met drie bonden. Dat voelt niet alleen als een breuk van vertrouwen, het voelt als pure misleiding.

Piloten wél extra’s

Nog geen half jaar geleden verzekerde de directie dat piloten géén extra reisfaciliteiten zouden krijgen voor de deal waarbij zijn bijna KLM omver hadden getrokken. Nu is er tóch zo’n regeling. Daarmee wordt het voor grondpersoneel steeds moeilijker om IPB mee te komen. Dit soort keuzes vergroot de kloof in plaats van die te dichten. En wat is een belofte waard als het een half jaar later alsnog wordt gebroken?

Scheve verhoudingen

En dan de uitspraak dat wij “te duur” zouden zijn. Hoe wrang klinkt dat, als je weet dat 14.000 grondmedewerkers samen qua loonsom ongeveer hetzelfde verdienen als 3.300 collega’s in een ander domein? Dáár wordt met twee maten gemeten. En terwijl onze mensen het werk draaiende houden op Schiphol, wordt keer op keer de nadruk gelegd op de kosten van het grondpersoneel, in plaats van de waarde die wij leveren.

Miljoenen voor anderen

Ons wordt verweten dat elke staking KLM €10 miljoen kost. Natuurlijk is dat een groot bedrag — en laat er geen misverstand over bestaan: wij vinden dat verschrikkelijk, dit staat heel ver van ons vandaan. Maar om een gevoel te krijgen bij de bedragen, het is minder dan 1% van de loonsom van de piloten. En wij trekken het bedrijf hierdoor omver? Dat lijkt ons niet.

Ondertussen tekent KLM wél deals waarin tientallen miljoenen (alleen al de laatste 2 deals hebben geleid tot een extra betaling van 75 miljoen) en mooie extra reisfaciliteiten richting piloten vloeien. Deals inclusief clausules die vliegers de mogelijkheid geven KLM boetes op te leggen tot wel €35 miljoen. Hoe kun je daar als directie je handtekening onder zetten?

All men are equal…

All men are equal, but some are more equal than others. Dat is precies hoe het voelt. De directie zegt bang te zijn voor polarisatie, maar voedt die zelf door privileges toe te kennen, door domeinen ongelijk te behandelen, en door ons de schuld te geven aan te zetten tot staking voor een landelijke agenda die er helemaal niet is.

Intimidatie en eenzijdige informatie

Collega’s die hun recht uitoefenen om te staken, krijgen te maken met intimidatie. Ondertussen verspreidt de directie eenzijdige informatie, met kinderachtige mails over pauzes en regels voor afmelden die op onmogelijke manieren zijn ingericht. Zo worden verwarring en angst gezaaid en verbetert de relatie tussen KLM en haar medewerkers op geen enkele manier.

Wij zijn een betrouwbare en eerlijke onderhandelingspartner. KLM maakt daar misbruik van. Voor de zomer werd in rechtszaken enorm overdreven wat de risico’s van een staking zouden zijn. In werkelijkheid blijkt: er is geen enkel gevaar voor de veiligheid. Jullie houden je keurig aan de regels, er is geen sprake van chaos of wanorde.

Het dieptepunt vandaag: wij zijn zo netjes geweest om de Delta-vluchten af te handelen. KLM heeft echter afgedwongen dat eerst de stakingsbereide collega’s werden tegengehouden om Delta af te handelen en pas daarna de werkwilligen. Veel eerlijker zou zijn geweest om eerst te kijken hoeveel Delta-vluchten met werkwilligen konden worden afgehandeld en pas daarna aan te vullen met stakingsbereide collega’s. Ook daar hebben we aan meegewerkt. Maar zelfs toen presteerde KLM het om nog méér stakingsbereide collega’s tegen te houden dan was afgesproken. Dit is de realiteit waar wij mee te maken hebben.

We hebben hierover een hartig woordje met KLM gewisseld. Wij houden ons aan de afspraken, maar KLM neemt die met een korreltje zout. En als je dan een grote mond hebt over dat wij niet aan tafel komen en dat de deur altijd openstaat… kijk dan eerst in de spiegel en wees eerlijk over je eigen rol in deze vervelende situatie.

Waarom CNV staakt

Wij zijn geen vakbond die lichtzinnig naar een staking grijpt. Integendeel. Maar als zelfs CNV daartoe besluit, dan is er écht iets fundamenteel scheef. Wij staken niet uit gemak, niet vanuit een landelijke agenda, maar uit noodzaak. Omdat het gaat om gelijkwaardigheid, eerlijkheid en de toekomst van álle KLM’ers.

Onze inzet blijft helder:

  • Behoud van koopkracht
  • Eerlijke beloning voor werk dat ertoe doet
  • Gelijkwaardigheid tussen alle domeinen

Alleen dáármee kunnen we KLM sterker en toekomstbestendig maken.

Wij willen serieus genomen worden en echt weer aan tafel komen. Maar blind vertrouwen op de blauwe ogen van KLM doen we niet meer. Het is nu aan de directie om te bewijzen dat zij het meent met eerlijkheid en gelijkwaardigheid. Laten we hopen dat ze niet alleen oproepen tot het stoppen met polariseren, maar ook daadwerkelijk woord bij daad voegen.

Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat wil jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!

Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.

Met vriendelijke groet,
Mede namens de kaderleden van CNV,

Souleiman Amallah                                     
Bestuurder CNV                              
s.amallah@cnv.nl           
06-20522211