Frames
Ook in bepaalde media verschenen deze week gekleurde en onbegrijpelijke berichten. Daarin werd geframed dat stakende collega’s het bedrijf kapotmaken en zich alleen maar zouden bezighouden met gratis reizen. Dat is niet zo – en dat is verwerpelijk. Wij willen juist het bedrijf beter en sterker maken. En beter begint bij gelijkwaardigheid, eerlijkheid, transparantie, vertrouwen en balans tussen de domeinen. Die balans zou door KLM bewaakt moeten worden, maar daar hebben we tot nu toe weinig van gemerkt.
De rechtszaak: winst op meerdere fronten
Vorige week vrijdag probeerde KLM opnieuw om onze staking te verbieden – net zoals ze voor de zomer al twee keer hadden gedaan. Dit keer kregen ze echter door dat de rechter daar niet opnieuw in mee wilde gaan. Tijdens de zitting wijzigde KLM haar eis: ze wilden dat wij een minimale bezetting zouden leveren voor de afhandeling van Buitenlandse Maatschappijen.
Bijzonder, want dat willen wij al vanaf het begin. Het verschil zat in de volgorde.
- Onze lijn: eerst werkwillenden, daarna personeel van buitenlandse maatschappijen (BM’ers) en pas daarna stakers.
- KLM’s lijn: eerst stakers verplicht inzetten, daarna werkwillenden en dan pas personeel van BM’ers.
De vorige keer zijn we – onder protest – meegegaan met de KLM-volgorde, niet omdat we dat zo hadden afgesproken, maar omdat KLM dat op de dag zelf zo afdwong. Maar het is een rare volgorde, want zo ontneem je mensen feitelijk hun recht om te staken.
De rechter heeft nu duidelijk uitgesproken dat de minimale bezetting moet worden geleverd, maar dan op de manier zoals wij dat willen. Dat is een duidelijke overwinning. En daar bovenop: de uitspraak dat wij gewoon mogen staken, waar dat eerdere keren verboden werd. Winst in de pocket!
Delta en Air France: een verkeerd frame
Dat Delta en Air France onder de vleugel zijn gestopt bij KLM vinden wij jammer en treurig. Het is onterecht dat onze stakingen daarvoor verantwoordelijk worden gehouden. Feit is dat dit zakelijke onderhandelingen zijn tussen klant en afhandelaar, in dit geval tussen Delta/Air France en KLM. Dat gaat niet over ons.
Wij hebben tijdens ons hele traject steeds gezegd dat wij BM’ers wíllen afhandelen. Tijdens de 2- en 4-uursstaking is door KLM niets aan ons gevraagd, terwijl ze werkwillenden prima hadden kunnen inzetten op de klanten, dat is hun eigen keus. Zodra er signalen kwamen dat er iets nodig was, hebben wij als CNV/FNV nog vóór de laatste staking een brief gestuurd aan Delta: hierin stond dat we geen dispuut hebben met klanten, wel met KLM, en we willen klanten daar niet de dupe van laten zijn. De vluchten zijn door jullie netjes afgehandeld. We hebben geen antwoord gekregen van Delta …. , we lazen net als jullie hun reactie in de krant. In de bijlage zien jullie onze gezamelijke brief. Van KLM hadden we gehoord dat Air France zich door Swissport zou laten afhandelen, dus daarom is daar geen brief naartoe gegaan.
Wij vinden het een schandalig frame om ons nu als oorzaak aan te wijzen voor het stoppen van de afhandeling, en dat dit KLM kapot maakt. Opvallend is dat er nooit eerder openbaar is gemaakt dat klanten in- en uit de afhandeling zijn gegaan, iets wat regelmatig gebeurt. Denk aan Transavia: die stap was vanuit de KLM-directie en had enorme impact, maar daar is nooit ruchtbaarheid aan gegeven. Het is maar net wat past in het pulletje..
Bemiddeling: nieuwe route
Na de laatste staking en de uitspraak van de rechter hebben CNV en FNV een andere route voorgesteld: bemiddeling. KLM is hiermee akkoord gegaan. We zoeken nu samen naar een geschikte bemiddelaar en hopen hier komende week meer duidelijkheid over te kunnen geven.
Dat betekent dat wij blijven proberen om tot een oplossing te komen; ookal hebben we al meer dan 20 rondes achter de rug, ookal zijn we al langer dan een jaar bezig, en ook al hebben de stakingen nog niet geleid tot een oplossing. Toch willen we de tijd nemen tot begin november om te zien of dit pad nu wél tot resultaat leidt. En anders komen we weer bij jullie terug voor jullie hulp!
Tot slot: IPB blijft speerpunt
We ontvangen veel signalen over IPB. Dat blijft voor ons een belangrijk speerpunt, misschien wel hét symbool van ongelijkwaardigheid! We nemen dit nadrukkelijk mee in de bemiddeling. Bedankt voor jullie steun. Wees trots op jezelf en laten we elkaar vasthouden. Want wij zijn KLM’ers, we willen een betere toekomst voor KLM en daar blijven we samen aan werken.
Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat wil jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!
Bij het lidmaatschap van CNV ben je meteen ook gratis verzekerd voor rechtsbijstand. Niet alleen voor werk gerelateerde onderwerpen maar ook bij privé onderwerpen(denk aan Geschillen over consumentenaankopen (badkamers, onterechte huurverhoging, letselschade door ongeval). Dat is uniek! Maak daar gebruik van!
Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.
Met vriendelijke groet,
Mede namens de kaderleden van CNV,
Souleiman Amallah
Bestuurder CNV
s.amallah@cnv.nl
06-20522211