CNV heeft inmiddels het arbeidsvoorwaardenbeleid voor 2026 ook vastgesteld. De loonvraag welke CNV voor 2026 doet voor het beroepsgoederenvervoer is 5%.
RVU
Voor CNV is de RVU op dit moment één van de belangrijke punten om overeen te komen. We horen van de achterban dat het op dit moment nogal chaotisch is in de mededelingen omtrent RVU en de (mogelijke) aanvragen en toekenningen. Weet dat CNV er alles aan gelegen is om snel tot een deal te komen voor wat betreft de RVU. Werkgevers willen dit helaas niet, maar zien de RVU als een onderdeel van de totale deal. CNV heeft nogmaals benadrukt om hier een knip te maken, daar de RVU ook los van de cao wordt vastgelegd. Werkgevers geven echter geen krimp. Het wordt een totaal deal.
Generatiepact
Het generatiepact, bijvoorbeeld 80% werken, tegen 90% loon en 100% pensioen of varianten hierop, wordt waarschijnlijk huiswerk voor de het komende jaar, mochten we er uit komen voor een cao voor een jaar. Partijen zien de meerwaarde van de regeling, maar we moeten ook eerlijk zijn naar elkaar. De regeling is duur en doet recht aan een relatief kleine groep werknemers in onze sector. Vandaar dat partijen besluiten om komend jaar te gebruiken voor nadere bestudering van de inhoud van de regeling en de bekostiging daarvan.
Schorsing
Om 11.00 uur vroegen werkgevers een schorsing, waardoor het overleg al snel weer stil lag. Deze schorsing heeft tot na de lunch geduurd.
Meters maken
Werkgevers openden de ochtend met de mededeling dat ze graag meters willen maken. Dit lijkt theorie, praktijk ziet er anders uit. Een cao van een jaar is geen probleem, een aantal kleine zaken kunnen geregeld worden, maar het loonbod, de waarde van de vakantiedag, overwerk voor parttimers, hierover komt geen overeenstemming.
In plaats van meters maken, maken werkgevers pas op de plaats. Dit kan niet de bedoeling zijn en CNV roept dan ook op om vooruit te gaan, in plaats van stil te staan. De sector is dagelijks in beweging, alleen aan de cao tafel merkt CNV daar nog niet veel van.
Vervolg
Wat het vervolg ook wordt, een moderne cao voor instromers gaat er nu niet komen. Daarvoor staan de neuzen bij werkgevers blijkbaar nog niet dezelfde kant op. Zeker niet de kant die CNV op wil. Ook het loonbod, 2,8% ligt ver bij dat van CNV vandaan. Op details zijn er wat toezeggingen gedaan, maar voor nu is het onvoldoende. Al met al een teleurstellende dag, waar CNV vooraf iets meer van had verwacht.
Nieuwe datum
Dinsdag 28 oktober zal ronde 6 plaats gaan vinden. Hopelijk maken we dan de stappen die nodig zijn om tot een akkoord te komen. Aan CNV zal het niet liggen. Onze voorstellen zijn reëel en wat wij willen is een vertaling van de achterban in zijn volle breedte.
Tot slot
Laat ons weten wat jij er van vindt, maar bovenal, laat jouw werkgever weten wat jij wilt. Misschien kan er van werkgeverskant druk komen om TLN en VVT te bewegen om tot acceptabele standpunten te komen. Wellicht helpt dat om te komen tot een akkoord waar jij ook tot je recht komt.
Je kunt het hele cao-traject online volgen. Reageer of stel je vragen en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws over jouw cao-traject Klik hier voor de cao-pagina
Mede namens de CNV kaderleden
Martin Nuijens
John Reuvenkamp
Roel van Dijk
cao-onderhandelaar BGV
r.vandijk@cnv.nl
Edwin Meijer
bestuurder CNV
e.meijer@cnv.nl
Britta Nicolasen
CNV specialist Naleving