‘Tegen de tijd dat ik bij een officiële parkeerplaats arriveer zijn die vaak al bezet door buitenlandse chauffeurs die vroeg beginnen en dus ook vroeg stilstaan. Esten, Polen, Litouwers — die zitten er al, terwijl ik nog onderweg ben. En dan begint de zoektocht. Wat je ook merkt; waar je in Duitsland op acht toiletten kunt rekenen, hebben we in Nederland vaak één toilet en twee urinoirs. Dat zijn geen fatsoenlijke voorzieningen. Ook in Polen is het bijvoorbeeld veel beter geregeld dan hier.’
Beschamend hoe Nederland omgaat met zijn chauffeurs
‘Nederland claimt een logistiek land te zijn. Maar als je ziet wat vervoerders betalen aan diesel, wegenbelasting en accijnzen, dan is het eigenlijk beschamend hoe Nederland met chauffeurs omgaat. En het grootste probleem: niemand voelt zich verantwoordelijk. Rijkswaterstaat zorgt voor iedereen, behalve voor ons.’
Balans is zoek
‘Op die manier duw je bovendien jongeren de sector uit. Laatst stond er een jonge gast naast me die diep onder de indruk was van mijn vrachtwagen. Tot ik zei dat ik er ook in slaap. Toen haakte hij meteen af. “Daar heb ik geen zin in, met die parkeerplaatsen.” En dat snap ik. Onveilig, onhygiënisch, oncomfortabel — daarmee trek je niemand over de streep om vracht te willen rijden.’
Kijk ook naar de noord-zuidverbindingen
‘Er wordt overigens weleens wat uitgebreid en ik zie ook dat er wel oog is voor het probleem. Maar het tempo waarin parkeerplekken verdwijnen - bijvoorbeeld omdat ze plaats moeten maken voor laadstations — ligt veel hoger. De balans is zoek. Terwijl het anders kan. Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar Venlo of de Maasvlakte, maar ook naar noord-zuidverbindingen. En zorg voor betere sanitaire voorzieningen. Een fatsoenlijk toilet. Een douche. Een gratis watertap. Net als in Frankrijk of België. Dat noemen ze daar niet voor niets een servicestation. In Nederland kun je het woordje service beter weglaten.’
Chauffeurs hebben ook een rol
‘Wat mij betreft komen er betaalbare parkeerplekken die je afrekent via je telepass-kastje. Beveiligd, met de basis op orde. En ja, chauffeurs hebben zelf óók een rol. Als je bij een chauffeursrestaurant staat, koop dan een koffie, eet daar wat. Help die plekken overeind te houden. Want als zij verdwijnen, is het helemaal over en uit.’