Om die boodschap kracht bij te zetten, overhandigden vrachtwagenchauffeurs, samen met CNV, FNV en TLN, op 22 mei het Verbeter-P-lan Vrachtwagenparkeren aan vijf provinciehuizen in Nederland. Hierin doen chauffeurs en sectorpartijen concrete voorstellen om het probleem aan te pakken: Breid het aantal parkeerplaatsen langs drukke routes uit, zorg voor basisvoorzieningen op élke locatie en maak beter gebruik van beschikbare ruimte bij bestaande logistieke knooppunten.

Parkeercrisis zorgt voor mensonterende toestanden bij vrachtwagenchauffeurs
Iedere dag stress
Op dit moment ervaren chauffeurs dagelijks stress en onveiligheid. Velen staan noodgedwongen op bedrijventerreinen, in woonwijken of zelfs op vluchtstroken. ‘Wanneer ik onderweg ben, begint anderhalf uur van tevoren de stress van de zoektocht naar een plek al’, zegt vrachtwagenchauffeur Raimond. ‘Je probeert op tijd stil te staan op een veilige plek, maar dat wordt steeds moeilijker, vaak zelfs onmogelijk. Maar parkeren op de vluchtstrook, dat weiger ik.’ En als het dan lukt een parkeerplek te vinden, worden truckers daar volgens chauffeur Henk vaak niet eens gelukkiger van. ‘Onveilig, onhygiënisch, oncomfortabel. Vaak is er niks. Geen wc, geen douche, niks. Laat het woordje service maar weg bij servicestations.’
Bewoners en boa’s in lastig parket
Dit soort schrijnende situaties hebben niet alleen impact op de gezondheid en veiligheid van chauffeurs zelf, maar raakt ook het functioneren van de hele logistieke keten. Soms moeten chauffeurs namelijk ver van hun oorspronkelijke route afwijken om een fatsoenlijke rustplek te vinden. Daar komt bij dat ook buurtbewoners overlast ervaren van ‘oneigenlijk’ geparkeerde trucks. En zelfs boa’s zitten in een lastig parket. Eigenlijk moeten zij foutgeparkeerde chauffeurs beboeten, maar ze weten ook wel dat de truckers vaak geen kant op kunnen.
Geen enkele overheid pakt regie
Volgens de sector zijn de problemen bij de overheid bekend, maar is de oplossing een gedeelde verantwoordelijkheid tussen verschillende overheden én private partijen. Zo moeten gemeenten een goed parkeerbeleid bepalen, maken provincies omgevingsvisies en beheert het Rijk verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet. Juist doordat niemand de regie pakt, ontstaat er een waterbedeffect.
Probleem neemt toe
Het probleem (Zie: Lees meer over de parkeercrisis) neemt bovendien toe omdat steeds meer truckplekken bij tankstations verdwijnen. Ook het instellen van parkeerverboden op bedrijventerreinen speelt mee. Net als het oneigenlijk gebruik van bestaande voorzieningen door andere voertuigen. Bijvoorbeeld campers die vrachtwagenplekken bezethouden. CNV, FNV en TLN roepen provincies en gemeenten daarom op om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen voor structurele oplossingen. Niet later, maar nu.
Balans per Provincie
Provincie | Balans |
---|---|
Noord-Holland | 303 te weinig |
Zuid-Holland | 309 te weinig |
Zeeland | 59 te weinig |
Noord-Brabant | 776 te weinig |
Utrecht | 100 te weinig |
Flevoland | 107 te weinig |
Friesland | 29 te weinig |
Groningen | 77 over (geen tekort, maar juist een overschot) |
Drenthe | 257 over (geen tekort, maar juist een overschot) |
Overijssel | 168 over (geen tekort, maar juist een overschot) |
Gelderland | 572 te weinig |
Limburg | 1551 te weinig |
Bron: Buck Consultants International en RoyalHaskoningDHV, Truckparking van de Toekomst, 2023.
Lees meer over de parkeercrisis
- Lees het hele verhaal van chauffeur Raimond: ‘Parkeren op de vluchtstrook? Ik weiger het gewoon!’
- Lees het hele verhaal van chauffeur Henk: ‘Laat het woordje service maar weg bij servicestations’
- Uitgelicht: Dit is het probleem
- Zo kan het ook: Maasvlakte Plaza en Truck Parking Venlo