Parkeercrisis zorgt voor mensonterende toestanden bij vrachtwagenchauffeurs

Door een toenemend tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen worden chauffeurs dagelijks geconfronteerd met onveilige en mensonterende situaties. Zij zien zich steeds vaker genoodzaakt hun wettelijk verplichte rust nemen op vluchtstroken, in woonwijken of op slecht verlichte bedrijventerreinen. Vakbonden CNV en FNV willen samen met werkgeversorganisatie TLN dat de overheid nu zijn verantwoordelijkheid pakt om het aantal parkeerplekken voor vrachtwagens uit te breiden zodat chauffeurs hun werk veilig en waardig kunnen blijven doen.

Om die boodschap kracht bij te zetten, overhandigden vrachtwagenchauffeurs, samen met CNV, FNV en TLN, op 22 mei het Verbeter-P-lan Vrachtwagenparkeren aan vijf provinciehuizen in Nederland. Hierin doen chauffeurs en sectorpartijen concrete voorstellen om het probleem aan te pakken: Breid het aantal parkeerplaatsen langs drukke routes uit, zorg voor basisvoorzieningen op élke locatie en maak beter gebruik van beschikbare ruimte bij bestaande logistieke knooppunten.

Iedere dag stress

Op dit moment ervaren chauffeurs dagelijks stress en onveiligheid. Velen staan noodgedwongen op bedrijventerreinen, in woonwijken of zelfs op vluchtstroken. ‘Wanneer ik onderweg ben, begint anderhalf uur van tevoren de stress van de zoektocht naar een plek al’, zegt vrachtwagenchauffeur Raimond. ‘Je probeert op tijd stil te staan op een veilige plek, maar dat wordt steeds moeilijker, vaak zelfs onmogelijk. Maar parkeren op de vluchtstrook, dat weiger ik.’ En als het dan lukt een parkeerplek te vinden, worden truckers daar volgens chauffeur Henk vaak niet eens gelukkiger van. ‘Onveilig, onhygiënisch, oncomfortabel. Vaak is er niks. Geen wc, geen douche, niks. Laat het woordje service maar weg bij servicestations.’

Bewoners en boa’s in lastig parket

Dit soort schrijnende situaties hebben niet alleen impact op de gezondheid en veiligheid van chauffeurs zelf, maar raakt ook het functioneren van de hele logistieke keten. Soms moeten chauffeurs namelijk ver van hun oorspronkelijke route afwijken om een fatsoenlijke rustplek te vinden. Daar komt bij dat ook buurtbewoners overlast ervaren van ‘oneigenlijk’ geparkeerde trucks. En zelfs boa’s zitten in een lastig parket. Eigenlijk moeten zij foutgeparkeerde chauffeurs beboeten, maar ze weten ook wel dat de truckers vaak geen kant op kunnen.

Geen enkele overheid pakt regie

Volgens de sector zijn de problemen bij de overheid bekend, maar is de oplossing een gedeelde verantwoordelijkheid tussen verschillende overheden én private partijen. Zo moeten gemeenten een goed parkeerbeleid bepalen, maken provincies omgevingsvisies en beheert het Rijk verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet. Juist doordat niemand de regie pakt, ontstaat er een waterbedeffect.

Probleem neemt toe

Het probleem (Zie: Lees meer over de parkeercrisis) neemt bovendien toe omdat steeds meer truckplekken bij tankstations verdwijnen. Ook het instellen van parkeerverboden op bedrijventerreinen speelt mee. Net als het oneigenlijk gebruik van bestaande voorzieningen door andere voertuigen. Bijvoorbeeld campers die vrachtwagenplekken bezethouden. CNV, FNV en TLN roepen provincies en gemeenten daarom op om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen voor structurele oplossingen. Niet later, maar nu.

Balans per Provincie

Provincie Balans
Noord-Holland303 te weinig
Zuid-Holland309 te weinig
Zeeland59 te weinig
Noord-Brabant776 te weinig
Utrecht100 te weinig
Flevoland107 te weinig
Friesland29 te weinig
Groningen77 over (geen tekort, maar juist een overschot)
Drenthe257 over (geen tekort, maar juist een overschot)
Overijssel168 over (geen tekort, maar juist een overschot)
Gelderland572 te weinig
Limburg1551 te weinig

Bron: Buck Consultants International en RoyalHaskoningDHV, Truckparking van de Toekomst, 2023.

Lees meer over de parkeercrisis

CNV in actie bij vijf provinciehuizen in Nederland

CNV bestuurder Roel van Dijk, Linda Slagter bestuurder van FNV, vertegenwoordiger van TLN overhandigen het Verbeter-P-lan Vrachtwagenparkeren aan gedeputeerde van de provincie Utrecht, voor het Provinciehuis Utrecht.
Overhandiging van het verbeterplan aan de gedeputeerde van provincie Noord Holland voor het Provinciehuis in Haarlem
Overhandiging van het verbeterplan aan de gedeputeerde van provincie Noord Holland voor het Provinciehuis in Haarlem
CNV-bestuurder Edwin Meijer en een vrachtwagenchauffeur overhandigen het verbeterplan aan de gedeputeerde van provincie Zuid-Holland voor het Provinciehuis
CNV-bestuurder Edwin Meijer staat de media te woord voor het Provinciehuis in Den Haag.