Vertrouwenspersonen

Hulp bij ziekte of arbeidsongeschiktheid

CNV Vertrouwenspersonen maken het verschil!

Met de speciale dienstverlening van CNV Vertrouwenspersonen sta je er niet alleen voor als je ziek of arbeidsongeschikt wordt. Je leven staat al helemaal op zijn kop! Ditzelfde geldt als je gekeurd of herkeurd moet worden voor de WIA of WAO. Ook dan kun je een beroep doen op de deskundigheid van CNV Vertrouwenspersonen.

Wat doet een CNV Vertrouwenspersoon?

• Brengt jouw persoonlijke situatie in kaart en weet precies wat er moet gebeuren.
  • Bereidt gesprekken met jou voor met onder andere de bedrijfsarts en werkgever. De CNV-Vertrouwenspersoon zet alles op een rij bij deze gesprekken. De bedrijfsarts wil andere dingen weten dan je werkgever. Daarom is een goede voorbereiding van groot belang.
  • Helpt met het invullen van formulieren van uitkeringsinstantie UWV.
  • Heeft ervaring met alle regels rond keuringen en bereidt jou hierop voor. Het luisterende oor van de CNV Vertrouwenspersoon is van grote waarde tijdens het gesprek met de arts.
  • Gaat op verzoek mee naar een keuring en beoordeelt na afloop of alles goed is verlopen. Hij is als getuige bij de keuring aanwezig en maakt waar nodig aantekeningen.
  • Brengt je eventueel in contact met een deskundige juridisch medewerker van het CNV.

Wat doet een vertrouwenspersoon niet?

• Hij of zij geeft geen juridisch advies en schrijft geen bezwaarschriften.
  • De regie, eigen verantwoordelijkheid en initiatief blijft altijd bij jou liggen. De CNV Vertrouwenspersoon begeleidt en adviseert je in het hele traject.

CNV-lid Ria Jansen* deed een beroep op CNV Vertrouwenspersonen. Zij is zeer tevreden over de begeleiding en de zinvolle adviezen. "Hij ging met mij mee naar de verzekeringsarts. Wij bereidden dit gesprek samen goed voor. Tijdens het gesprek merkte ik dat de arts veel voorzichtiger werd met zijn woorden en objectiever aankeek tegen mijn situatie. De vertrouwenspersoon zat naast mij bij dat gesprek en maakte aantekeningen. De CNV Vertrouwenspersoon heeft voor mij een luisterend oor, is empathisch en heeft kennis van het vakgebied."

*In verband met privacy is dit een gefingeerde naam

Spelregels en verplichtingen bij ziekten

De Wet Verbetering Poortwachter geeft verplichtingen voor werknemer én werkgever. Na zes weken ziekte is er werk aan de winkel en moet er veel gebeuren. Doel is terug te keren in het arbeidsproces, maar dat lukt niet altijd. Juist dan kunnen de deskundige vrijwilligers van CNV Vertrouwenspersonen heel belangrijk zijn voor steun en hulp. Een vertrouwenspersoon weet veel van wetgeving en regels rond sociale zekerheid en heeft een luisterend oor.

CNV Vertrouwenspersoon Johan Oude Voshaar: "Het CNV-lid staat altijd voorop, want dat is de zwakste partij. Elk geval is anders. Ik kan leden wegwijs maken en vertellen waar ze mee te maken gaan krijgen. Ze maken dit voor het eerst mee en daarom is dit heel belangrijk voor de toekomst. Ik probeer mensen altijd zelfverzekerder te maken. Opkomen voor de zwaksten, daarmee ben ik behept."

Gratis CNV service

Je hoeft niets te betalen voor de diensten van een CNV Vertrouwenspersoon. Dit maakt onderdeel uit van jouw lidmaatschap van het CNV. Ook lid worden van Vakbond CNV? Klik hier.

Meer weten?

Bel voor informatie met CNV Info 030 - 751 10 01 of neem contact met ons op. Of download meer informatie in het informatieblad (A4) of de flyer (A5).

Het kwartje valt in het scholingspotje

Geef werknemers een potje met geld waarmee ze tijdens hun loopbaan scholing en ontwikkeling kunnen betalen. Bij het CNV...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline