Elevator Pitch: 6-stappenplan

Oriënteer jij je op een nieuwe baan? Dan is het nuttig om te investeren in je persoonlijke verkooppraatje. Ook wel elevator pitch genoemd. In een elevator pitch leer je jezelf in slechts één minuut te presenteren. Natuurlijk op zo’n manier dat je jezelf onderscheidt van je concurrenten en een verpletterende indruk achterlaat op je toekomstig werkgever. Maar hoe bereid je dat nou voor, zo’n elevator pitch? En hoe vertel je kernachtig wat je sterke punten zijn, wat je precies zoekt en welk probleem je oplost? Met dit 6-stappenplan bereiden we je voor op jouw one minute of fame.

Stap 1: Formuleer je kerncompetenties

First things first. Bepaal waar je in uitblinkt. Dat klinkt eenvoudig. Maar toch is het soms best complex om je sterke kwaliteiten te formuleren. Het is raadzaam om te beschrijven wat je leuk vindt te doen. Van welke klussen straal je? Als dat helder is, ben je al een stap dichterbij. En kijk ook gelijk even wat je eenvoudig af gaat. Grote kans dat je verborgen talent ligt in dat wat je zonder nadenken doet. Bedenk ook voor welke klusjes je collega’s, vrienden of familie je vaak inschakelen. Dat betekent dat je ergens goed in bent. En trek je stoute schoenen aan. Spannend, maar vaak effectief. Vraag je partner, collega of leidinggevende wat zij tot jouw kwaliteiten rekenen. Ook een tip: pak een kwaliteitenlijstje erbij en streep aan waar jij jezelf in herkent. Doe dit snel, zonder teveel nadenken. Grote kans dat je eerste ingeving, vaak het best past.

Stap 2: Vragen beantwoorden

Nu je weet waar je in uitblinkt, is het handig om je elevator pitch voor te bereiden. Dat is niets anders dan een persoonlijk verkoopverhaal, waar je jezelf in slechts één minuut verkoopt. Zie het als je Usain Bolt moment, waarmee je een voorsprong pakt op je concurrenten. Ben je geen ster in het opsommen van al je pluspunten? Kun je wat hulp gebruiken bij het zakelijk vertellen? Je doet dat zo:

Geef antwoord op de volgende vijf vragen:

  • 1. Wie ben jij?
  • 2. Wat voor werk doe je?
  • 3. Wat kun je?
  • 4. Wat heb jij je (misschien wel) toekomstige baas te bieden? (jouw kernkwaliteit)
  • 5. Waar ben jij naar op zoek?

Vertel in één minuut wat je doet en wat je voor de ander kunt betekenen. Verplaats je daarbij goed in de wensen van de ander. Welke oplossing breng jij voor het probleem van de CEO van je droombedrijf? Doe dit zo concreet mogelijk. Zeg niet ‘Ik wil een nieuwe uitdaging’, maar ‘In mijn huidige functie als teamleider geef ik leiding aan twee mensen, maar het lijkt mij een uitdaging leiding te geven aan een groter team.’ Je gesprekspartner weet direct wat je zoekt en waar je in uitblinkt.

Stap 3: Triggeren met een openingszin

Met een pakkende openingszin, trek je direct de aandacht. Je maakt iemand nieuwsgierig naar je verhaal. Met een elevator pitch start je een gesprek. Je hoeft dus niet alles in 60 seconden te proppen. Bedenk een catchy openingszin, waardoor je jouw gesprekspartner direct in je verhaal trekt. Deze openingszinnen helpen je een handje op weg:

- Vraagje: valt het jou ook op dat..

- Wat ik vorige week meemaakte. Ik was…

Deze zinnen zet je in als je iemand snel ontmoet, op een netwerkborrel bijvoorbeeld. Tijdens een sollicitatiegesprek start je meestal met je naam en achtergrond.

Stap 4: Eindig met een vraag

Wil je een echt gesprek op gang brengen? Stel dan een vraag, zodat je gesprekspartner op je verhaal inhaakt. Je vraag sluit meestal aan op datgene waar je naar zoekt.

Tijdens een sollicitatiegesprek:
‘Ik ben een echte multistasker en haal veel voldoening uit verschillende taken op een dag. Hoe ziet een werkdag bij jullie eruit?’

Tijdens een netwerkborrel:
‘Ik krijg binnen mijn huidige functie te weinig doorgroeimogelijkheden. Hoe zit dat eigenlijk bij jullie, doorgroeien?’

Stap 5: Klok je elevator pitch

Staat je elevator pitch op papier? Dan is het tijd om je verhaal te klokken. Zet de timer aan en lees hardop wat je geschreven hebt. Doe dit op een rustige en kalme toon. Struikel je over woorden of gebruik je teveel vaktermen? Schrap die dan. Uiteindelijk win je als je het verhaal duidelijk overbrengt. Houd je elevator pitch eenvoudig en pas de tekst aan op eenvoud. Houd het verhaal dicht bij jezelf, zodat je jezelf comfortabel voelt om het goed over te brengen.

Stap 6: Oefening baart kunst

Tevreden over je elevator pitch? Oefen je praatje dan voor de spiegel. Kijk kritisch naar je houding. Sta je er ontspannen bij en lach je? Of vouw je je armen over elkaar en tekent je fronsrimpel af? Luister goed of je pitch logisch klinkt en of het natuurlijk uit je mond rolt. En schakel, als je dat fijn vind, je partner of collega in, om je elevator pitch te beoordelen. Zij kunnen nog met goede suggesties komen of aangeven wat voor hen niet duidelijk was tijdens jouw praatje. Of neem je pitch op met je telefoon, om je prestaties kritisch te beoordelen. Ben je helemaal zeker van je zaak? Oefen dan je pitch eens op een netwerkborrel of vrijmibo. Niets is leuker dan met iemand in gesprek zijn die met passie vertelt. Of je nu moet stotteren van de zenuwen of toch iets langer bezig bent dan een minuut, maakt dan niet uit. Als je gesprekspartner door heeft dat je gemotiveerd bent, kun je jezelf zo een baan of opdracht in kletsen.

Andere handige tips

  • Opscheppen is een no go. Maar je mag best met trots vertellen over je behaalde successen. Vertel je pitch met een lach en wees enthousiast. Dat je goed bent in wat je doet is één ding. Maar dat je een leuk persoon bent om mee samen te werken is een tweede.
  • Sta in een open houding. Maak oogcontact en houd je handen uit je zakken.
  • Toon interesse. En stel ook vragen aan degene met wie je praat. Dat zorgt voor een onderhoudend gesprek.

Zelf aan de slag met praktische voorbeelden

‘Ik ben Paul van Arnhem en werk als communicatieadviseur bij een retailer (wie je bent). Ik vertaal complexe materie in hapklare boodschappen (wat je kunt). Mijn doel is behaald als ik mensen in kernachtige zinnen informeer over inhoudelijke materie (jouw toegevoegde waarde). Ik werk graag in multidisciplinaire teams bij het neerzetten van sterke multimediale campagnes (wat je zoekt). Werken jullie met dergelijke teams om strategische doelstellingen te behalen (vraag)?’
Paul van Arnhem - communicatieadviseur
‘Ik ben Paula van Agt en werk als verkoopmedewerker bij een kledingwinkel (wie je bent). Ik adviseer klanten bij het uitzoeken van outfits en ben verantwoordelijk voor de winkelstyling (wat je kunt). Ik haal er veel voldoening uit als ik de klant laat stralen in kledingsets, aansluitend bij haar persoonlijke stijl (jouw toegevoegde waarde). Ik werk graag in een enthousiast team, dat gebrand is op het behalen van maandelijkse doelen (wat je zoekt). Werken jullie ook met doelstellingen (vraag)?'
Paula van Agt - verkoopmedewerker kledingwinkel
‘Ik ben Trudy Woesten en werk als hypotheekadviseur bij een onafhankelijk hypotheekadviesbureau (wie je bent). Ik geef hypotheekadvies aan klanten: van starter tot doorstromer (wat je kunt). Ik haal er veel energie uit, als ik de klant optimaal informeer over zijn of haar koopmogelijkheden (jouw toegevoegde waarde). Ik werk graag in een servicegericht team, waar de klant koning is (wat je zoekt). Verleent dit bureau ook onafhankelijk advies aan zijn klantenbestand (vraag)?’
Trudy Woesten - hypotheekadviseur

Sluit je aan

Bij CNV sta je er als werknemer nooit alleen voor. We lobbyen voor jouw belang in Den Haag en helpen je met alle vragen over werk en inkomen.

  • We laten je stem horen in politiek Den Haag.
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict