Positieve ervaring
De eerste ervaringen zijn positief: het feit dat je in gezelschap bent van de cliënt maakt dat je in het hier en nu blijft en de warme zorg kunt blijven bieden. Digitale nabijheid, zoals ze dat binnen Zorggroep Sint Maarten noemen. Bovendien biedt de Smart Glass de mogelijkheid om helpende en verzorgenden reder inzetbaar te maken, en kunnen gespecialiseerde verpleegkundige of een specialist ouderengeneeskunde met de smart glass op meerde plekken tegelijk zijn. Zo kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de zorgcapaciteit en wordt het tekort aan zorgpersoneel tegelijkertijd opgelost.
Kijkend naar de toekomst zijn er nog veel meer praktijkvoorbeelden te bedenken waarin de Smart Glass digitale nabijheid zou kunnen vergroten. Een zeer belangrijke innovatie om de toekomst van werken in de zorg in te kunnen vullen, als je het de medewerkers van Zorggroep Sint Maarten vraagt.
Maar de Smart Glass is nog geen feit in de praktijk. Er bestaat namelijk een groot grijs gebied aan wet- en regelgeving, waar verder onderzoek naar gedaan moet worden. Zo zijn veel zorghandelingen nu nog expliciet gekoppeld aan een functie. Ben je geen verzorgende, dan mag je geen stomazak verwisselen. Ook is de huidige wet- en regelgeving vaak zo verouderd, dat deze simpelweg niets voorschrijft over de toepassing van dit soort zorgtechnologie. Neem bijvoorbeeld de wet BIG die vastlegd wie in de zorg tot welke handelingen bevoegd is, die stamt uit 1993 toen er nog maar weinig zorgtechnologie bestond. Wil de toepassing van de Smart Glass in de zorg grootschalig ingezet kunnen worden, dan zal de wet- en regelgeving mee moeten gaan bewegen met de huidige ontwikkelingen.
Zorggroep Sint Maarten heeft er alle vertrouwen in dat ze dit onderzoek in nauwe samenwerking met partners en belanghebbenden vorm kunnen gaan geven.