CNV: adviezen commissie-Van Rijn te vrijblijvend

De adviezen die de commissie-Van Rijn geeft zijn te vrijblijvend. Wat extra toezicht en begeleiding biedt geen soelaas. Ieder bedrijf moet een pestprotocol krijgen: hierin staat duidelijk weergegeven wat medewerkers kunnen doen bij grensoverschrijdend gedrag. Iedereen moet dit protocol ondertekenen.

Daartoe roept het CNV op als reactie op het rapport-Van Rijn. Uit dit rapport blijkt dat bijna 1500 medewerkers van de publieke omroep te maken hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.

‘Het is onbestaanbaar dat zoveel medewerkers onveilig zijn bij de publieke omroep. Dit geldt overigens voor vele werkvloeren. Ruim een kwart van de werkenden heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag, blijkt uit vorige week gepubliceerd CNV-onderzoek. Voor veel werkenden is de werkvloer een kwelling,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Meer toezicht en begeleiding van presentatoren is wat het CNV betreft te vaag en te vrijblijvend. Fortuin: ‘Waar kunnen medewerkers die hier opnieuw mee te maken krijgen, straks heen? Daarom moet er een helder protocol zijn dat medewerkers beschermt tegen ongewenst gedrag. Vooral voor grotere organisaties is dit relevant. Hierin staat ook omschreven welke rechten men heeft. Iedereen moet dit protocol ondertekenen. Het is een stok achter de deur als het misgaat. Zeker in een omgeving met een hoge werkdruk. Dat is een eerste stap naar een zero tolerance beleid.’