Dat gevoel is volgens Amallah sinds de eerste staking van vorige week alleen maar gegroeid. Want waar piloten inmiddels een prachtige deal van KLM kregen, werd het grondpersoneel getrakteerd op een tenenkrommend filmpje van operationeel directeur Maarten Stienen die de grondmedewerkers (bagage-afhandelaren, tankdiensten, platformmedewerkers en grondstewardessen) ervan beschuldigt met hun staking de toekomst van het bedrijf op het spel te zetten. ‘Die boodschap heeft olie op het vuur gegooid’, zegt Amallah. ‘Deze mensen zijn trots op hun werk en trots op KLM. Aan hen ligt het niet als toestellen niet kunnen vertrekken. Maar ze vinden dat de huidige directie hen behandelt als tweederangs-medewerkers. Ze zijn woedend.’
Veel impact
Net als afgelopen woensdag verwacht Amallah dat ook de komende stakingen veel impact gaan hebben. De KLM-operatie komt weer voor een groot deel plat te liggen, zo verwacht hij. ‘Dat was de vorige keer al zo en morgen ligt het werk zelfs 4 uur stil in plaats van 2. Volgende week gaan we naar 6 uur en die week daarop naar 8 uur. Er is dus serieus iets mis. De animo om mee te staken is groot en groeit met de dag.’
Niet zonder slag of stoot
Aanleiding voor de onrust is het cao-resultaat dat KLM begin deze maand sloot met drie andere grondbonden. Dit ‘inlever-akkoord’ zorgt ervoor dat grondmedewerkers koopkracht kwijtraken, terwijl piloten en directieleden wel extra beloningen en bonussen tegemoet kunnen zien. Bovendien raakt met dit akkoord de verhouding vast-flex verder uit balans, tot maar liefst 30% flexkrachten. ‘Je kan niet verwachten dat medewerkers zich zonder slag of stoot neerleggen bij deze uit de hand gelopen ongelijkheid tussen de verschillende KLM-domeinen’, zegt Amallah. ‘En dat doen ze dus ook niet.’
Verzamelen
Morgen, woensdag 17 september, leggen de medewerkers dus voor de tweede keer hun werk neer. CNV en FNV hebben hun leden opgeroepen om tussen 8.00 uur en 12.00 uur te staken. Werknemers verzamelen vanaf 8.00 uur bij The Square tussen het Hilton Hotel & The Base.
De cao voor het grondpersoneel is de grootste binnen KLM. De cao geldt voor zo'n 14.000 werknemers, waaronder platformmedewerkers, passagemedewerkers, technici en kantoorpersoneel. De huidige cao is per 1 maart van dit jaar verlopen. Bij KLM werken in totaal ruim 30.000 medewerkers.