CNV: huidige stakingsgolf houdt voorlopig aan

De huidige stakingsgolf in Nederland houdt de komende weken aan. Dat stelt het CNV vandaag naar aanleiding van de nieuwe inflatiecijfers van het CBS.

‘Met deze aanhoudend hoge inflatie blijven wij de komende weken, misschien wel maanden, staken tot werkgevers met hogere lonen komen die de prijsstijgingen compenseren. We vragen 5 tot 10% loonsverhoging. Anders komen miljoenen werkenden financieel in de knel,' aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Het CBS maakt vandaag bekend dat de inflatie in februari 8% is, hoger dan in januari. 'Dit betekent dat al ruim een jaar de prijzen fors hoger zijn dan de loonstijgingen,' stelt Fortuin

Staken loont
In het streekvervoer, bij de ziekenhuizen en bij tal van andere bedrijven leggen medewerkers het werk neer voor hoger loon. ‘Het gaat steeds vaker om stakingen die burgers direct raken. Maar dit betaalt zich wel uit in hogere lonen, zoals we zien bij de cao gemeenten. We gaan voorlopig door met de stakingen.’

Torenhoge bedrijfswinsten