CNV overhandigt handreiking ‘De overgang en werk’ aan minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Vandaag overhandigde de Stichting van de Arbeid (StvdA), samen met CNV en andere werknemers- en werkgeversorganisaties, de handreiking ‘De overgang en Werk’ aan Karien van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De handreiking biedt werknemers en werkgevers handvatten om de overgang te herkennen, bespreken en ermee om te gaan. Het doel is om het taboe op de overgang te doorbreken en te zorgen voor een inclusieve en gezonde werkomgeving.

Over de handreiking

De handreiking ‘De Overgang en werk’ biedt werkgevers en werknemers praktische tools om het onderwerp bespreekbaar te maken. Zo lees je alles over overgangsklachten, hoe je dit herkent en waar dit toe kan leiden als er niet adequaat op wordt ingespeeld. Ook geeft de handreiking werkgevers tips over hoe zij openheid stimuleren op de werkvloer. Maar ook wat je als werknemer kunt doen, als de overgang het werk belemmert. Kortom: een handige handreiking voor zowel werknemers als werkgevers.

Download handreiking ‘De overgang en werk’

Ben jij benieuwd naar alle tips en handvatten om de overgang te herkennen en bespreken? Download dan nu de gratis handreiking ‘De overgang en Werk’

Handreiking downloaden

Inspanningen CNV rondom de overgang

Het CNV maakt zich al langer sterk om het taboe rond overgang en werk te doorbreken. We publiceerde eerder de handreiking 'Open over de overgang', bomvol handige tips en handvatten om het onderwerp bespreekbaar te maken op de werkvloer en ermee om te gaan. Ook organiseren we op regelmatige basis webinars, is er een podcast en diverse trainingen voor werkgevers en werknemers. Benieuwd naar ons complete aanbod? Je checkt het hier.

Download handreiking Open over de overgang

De overgang ligt voor veel vrouwen gevoelig. Erover praten met je leidinggevende is vaak extra beladen. Toch is het wel nodig. In dit document geven we tips. Aan vrouwen, hun werkgevers, en ondernemingsraden. Het document geeft inzicht in de problematiek en in de oorzaken, en biedt handvatten om er samen het beste van te maken.

Over de Stichting van de Arbeid

De Stichting van de Arbeid (StvdA) is een Nederlands landelijk overlegorgaan, dat bestaat uit werknemers- en werkgeversorganisaties. Ook wel sociale partners, in vakjargon. De Stichting heeft een belangrijke rol in het vormgeven van de Nederlandse arbeidsverhoudingen. Zij heeft advies aan het kabinet en doet aanbevelingen aan bedrijfstakken en ondernemingen. De Stichting van de Arbeid is gevestigd in Den Haag.