Beveiliger controleert bagage op luchthaven.

CNV stapt uit sociale dialoog beveiligers op Schiphol

‘Praten voor de bühne zonder dat er wat verandert heeft geen zin’

Vakbond CNV heeft aan de directie van Schiphol laten weten uit het sociale overleg voor beveiligers op de luchthaven te stappen. Reden is dat er te weinig concrete resultaten worden geboekt. ‘Praten voor de bühne zonder dat problemen echt worden aangepakt, heeft geen zin’, licht CNV-onderhandelaar Andre Quist toe. ‘Onze leden willen dat er echt dingen veranderen, dus moeten we op zoek naar andere manieren.’

De terugtrekking betekent ook dat CNV niet langer betrokken is bij de sociale overleggen over 3 andere werkdomeinen op Schiphol, namelijk schoonmaak, bagageafhandeling en besloten busvervoer.

Lange rijen passagiers

De sociale dialoogtafels werden enkele jaren geleden vanuit het Sociaal Akkoord, dat Schiphol met CNV en FNV overeenkwam, in het leven geroepen. Destijds werd duidelijk dat Schiphol kampte met grote personele problemen, onder andere in de beveiliging. Passagiers moesten uren wachten in lange rijen om door de beveiliging te geraken. De sociale dialoogtafels zijn zo ingericht dat Schiphol zijn verantwoordelijkheid als opdrachtgever kan nemen. Doel is om per werkdomein maatregelen te bedenken om het werk op de luchthaven aantrekkelijker en gezonder te maken. Aan de tafels zaten steeds Schiphol, de werkgevers en de bonden.

Pappen en nathouden

Maar inmiddels moeten de CNV-leden concluderen dat de tafels te weinig concrete maatregelen opleveren. ‘Onder leden heerst het gevoel van pappen en nathouden wat Schiphol doet’, zegt CNV-onderhandelaar André Quist. ‘Ze vinden dat er wat moet gebeuren, maar ondertussen gebeurt er te weinig. Onze leden hebben sterk het gevoel dat Schiphol de tafels vooral gebruikt als excuus om te laten zien dat er zogenaamd aan veranderingen wordt gewerkt. Maar praten voor de bühne zonder dat er daadwerkelijk iets verandert, heeft volgens hen geen enkele zin. Het draagvlak voor de sociale tafels is er niet meer en daarom stoppen we ermee.’

4 voorbeelden

In de brief aan Schiphol somt CNV vier voorbeelden op van situaties waarvan de leden merken dat ze maar niet of nauwelijks opgelost worden en die tekenend zijn voor de opstelling van de luchthaven:

1 Beveiligers hebben in toenemende mate te maken met agressieve passagiers. Ondanks herhaaldelijke toezeggingen van Schiphol zijn er naast de inzet van de marechaussee op piekmomenten nog steeds onvoldoende maatregelen genomen.

2 Werkplekken voor beveiligers zijn de ene keer te heet en de andere keer te koud. Om inzicht te krijgen in mogelijke oplossingen, wil CNV dat er in verschillende ruimtes thermometers worden opgehangen. Schiphol wil hieraan niet meewerken. De kans dat de luchthaven tot een oplossing wil komen, lijkt daarmee nul.

3 Afgesproken in het Sociaal Akkoord is dat er voldoende water beschikbaar is voor beveiligers, onder andere vanwege de twijfels over de hygiëne van het water uit de (schaarse) watertappunten. Daarom zijn er waterkoelers geplaats, die inmiddels ook alweer verwijderd zijn. Ondanks herhaaldelijk aandringen van CNV is er onvoldoende schoon en koud drinkwater beschikbaar.

4 Beveiligers moeten nog steeds e-learnings volgen in eigen tijd, in strijd met de cao en met afspraken met Schiphol. CNV eist dat beveiligers ze mogen volgen in werktijd.

Andere manieren om doelen te bereiken

Deze voorbeelden tonen volgens CNV-onderhandelaar Quist aan dat het respect voor het personeel structureel tekortschiet en de sociale tafels niet opbrengen wat de CNV-leden ervan verwachten. ‘Zolang de problemen niet worden aangepakt, zullen we dus ook niet meer deelnemen aan deze tafels. In plaats daarvan zullen we samen met onze leden op andere manieren gaan proberen onze doelen te behalen.’