Toegankelijke publieke voorzieningen: zorg en onderwijs. Dat is één van de tien hoofdpunten van het nieuwe kabinet. ‘In het onderwijs is het basisniveau van veel leerlingen niet op orde, vooral door gebrek aan lees- en rekenvaardigheid’, begint het kabinet somber. ‘Een Herstelplan Kwaliteit Onderwijs is urgent noodzakelijk om het tij te keren.’
‘Ja, er staan mooie woorden over onderwijs in het hoofdlijnenakkoord’, constateert Daniëlle Woestenberg, CNV-bestuurslid onderwijs. ‘Maar ik denk heel vaak: hoe dan? Het kabinet zegt de kennisinfrastructuur te willen versterken, maar bezuinigt wel €1,1 miljard op het Fonds Onderzoek en Wetenschap. Hoe dan? Het kabinet kondigt een Herstelplan Kwaliteit Onderwijs aan, maar geeft daar nog geen richting voor aan en stelt geen geld beschikbaar. Hoe dan? Cruciaal zal zijn dat zo’n herstelplan langjarig en gedegen gefinancierd wordt.’
Hand op de knip
‘We constateren dat het kabinet in wording het in deze fase bij een paar fraaie woorden laat, maar de hand op de knip houdt’, waarschuwt Woestenberg. De gevolgen voor het onderwijs van de kabinetsplannen staan of vallen met de uitwerking ervan. We zijn dan ook heel benieuwd hoe het nieuwe kabinet herstel van het onderwijs voor zich ziet en denken daar graag in mee. Holle frasen, dat is echt het laatste wat het onderwijs nu nodig heeft, we krijgen de basis alleen met daden op orde.'