‘Niet onder de indruk van krokodillentranen werkgevers’

Reactie CNV op statement AWVN

‘Bij veel bedrijven klotst het geld tegen de plinten. Als er nu geen ruimte is voor extra loon, wanneer dan wel?’ vraagt CNV-voorzitter Piet Fortuin zich af in reactie op de AWVN vandaag. ‘We zijn niet onder de indruk van de krokodillentranen van de werkgevers.’

Veel werknemers verkeren momenteel in financiële nood door de hoge inflatie. Een kwart van de werkenden heeft steeds meer moeite om de rekeningen te betalen en 14% red het einde van de maand niet, blijkt uit gisteren gepubliceerd CNV-onderzoek onder 2700 werkenden.

Bittere noodzaak
Fortuin: ‘Een hoger loon is geen extraatje meer, maar bittere noodzaak voor veel werkenden. Een eenmalige bonus is mooi, maar de helft van de werkenden maakt zich vooral zorgen om hun financiële toekomst. Daar hoort een structureel hoger loon bij. De strijd aan de cao-tafels woekert voort de komende maanden.’

Ziekteverzuim en werkdruk
De werkdruk en het ziekteverzuim is daarnaast hoger dan ooit. Veel werkenden met financiële problemen hebben last van gezondheidsklachten, blijkt ook uit het CNV-onderzoek. 8% zit tegen een burn-out aan. ‘Werkgevers spenderen nu miljarden aan hoge ziekteverzuimkosten. Of sluiten hun zaak omdat er geen personeel te vinden is. Wat ons betreft doen werkgevers er slimmer aan om de lonen structureel te verhogen. Winst voor iedereen.’