Puzzelen op onbestelbare post

Werk waarvan (bijna) niemand iets weet

Voor iedereen die bij PostNL werkt, of ooit heeft gewerkt, is het een bekende postcode: 2500 NA. Daar stuur je alle poststukken naartoe die onbestelbaar zijn: briefpost en -pakketjes die geen of een onjuiste adressering hebben. Ze komen terecht op de afdeling OBSB (Onbestelbare stukken). People coach Georgia Papadak: ‘Wij zijn de enige afdeling waar de post opengemaakt mag worden. Zeker rond de kerst heerst er grote drukte.’

Op de afdeling in Rotterdam werken 6 mensen, die elke dag proberen om zoveel mogelijk post alsnog bij een geadresseerde of afzender te krijgen. Medewerker Nerma vertelt: ‘Wat we heel vaak tegenkomen is dat mensen bij het adresseren alleen een naam en een straatnaam zonder huisnummer opschrijven. Dan wordt het lastig. Terwijl voor ons postcode en huisnummer al voldoende zijn.’ Haar collega Alexander: ‘Mensen draaien ook vaak cijfers om bij het opschrijven van de postcode. Dan gaat het fout. Over het algemeen zoeken we, als er een woonplaats bij staat, omgekeerd op plaatsnaam en straatnaam. Meestal komt dan de goede postcode tevoorschijn. Ook maken we vaak gebruik van de Kamer van Koophandel bij het zoeken naar adressen.’

Bewaartermijn

Ook aangetekende post komt op de afdeling terecht. Alexander: ‘Soms wordt het door de persoon geweigerd voor wie het bestemd is. Als er een afzender te vinden is, stuurt PostNL het terug, maar die wil het soms ook niet meer hebben. Dan gaat het heen en weer en uiteindelijk komt het bij ons terecht. We maken het dan open en kijken eerst of er nog een ander adres in staat waar het eventueel heen kan. Meestal is dat niet zo. En dan wordt het hier ingevoerd en bewaard voor het geval iemand het nog opeist.’ Nerma vult aan: ‘Aangetekende post wordt één jaar bewaard en na één jaar vernietigd als het niet is opgevraagd. Pakketjes bewaren we 3 maanden.’

In tranen

Mocht de post alsnog worden opgeëist, dan gebeurt dat via de klantenservice. Papadaki legt uit: ‘De klantenservice registreert welke post door klanten wordt gezocht. Die meldingen komen in een systeem te staan en de mensen van deze afdeling gaan na of de gezochte post zich bij ons bevindt.’ Soms leidt dat tot bijzondere momenten. Papadaki: ‘Er was ooit een klant wiens paspoort was verstuurd per aangetekende brief. Het ging om een Amerikaans paspoort van iemand die in Nederland woonde. Het document kon om de een of andere reden niet bezorgd worden en kwam bij ons terecht. Maar die man moest de volgende dag naar Amerika vliegen. Er was veel paniek. Via de klantenservice kwam de melding bij ons binnen en de collega’s hier vonden de brief met het identiteitsdocument erin. Precies op tijd! De man is toen persoonlijk hier naartoe gekomen om het paspoort op te halen. Hij was zo blij en helemaal in tranen.’

‘Wij zijn echt de laatste optie’

Logistics coach Tyreen Augusta

Laatste optie

Logistics coach Tyreen Augusta benadrukt dat hun afdeling de laatste schakel is in een lang proces: ‘Vóór onze afdeling zit ook nog de afdeling Beschadigde stukken. Stel dat een poststuk beschadigd is, maar het adres nog wel zichtbaar, dan wordt het vanaf daar naar de klant gestuurd. Als het toch bij onze afdeling terechtkomt, is het omdat er niets meer mee kan gebeuren. Wij zijn echt de laatste optie.’

Rouwpost

Papadaki schat het percentage poststukken dat toch nog ergens heen wordt gestuurd op ongeveer 30% van de hoeveelheid die bij hen binnenkomt. Vaak lukt dat niet, vertelt Alexander. ‘Soms krijg je verjaardagskaarten van oude mensen die ze sturen aan hun kleinkinderen. Maar het adres klopt niet. En er is ook geen retouradres. Je wilt dat dan toch kunnen bezorgen. Het is dan frustrerend als dat niet lukt.’

Rouwpost neemt een bijzondere plek in. Bij die categorie post moet door de aard van de zaak snel worden gehandeld. Alexander: ‘Rouwkaarten openen we direct om te zien of de begrafenis of crematie nog moet plaatsvinden. Is dat het geval, dan neemt de klantenservice contact op met de mogelijke afzender of de uitvaartondernemer, zodat de nabestaanden tijdig op de hoogte zijn en nog actie kunnen ondernemen. Als de uitvaart al achter de rug is, en er staat een correspondentieadres in de kaart, dan sturen we de kaart terug.’

Inhoud pakketjes

En wat gebeurt er met de inhoud van alle pakketjes die nergens naartoe kunnen? Alexander: ‘Die wordt gesorteerd: kleding, elektronica, enzovoorts. Alles wat je via de post kunt bestellen, zien wij langskomen. Na het sorteren wordt de pakketinhoud aan kringloopwinkels gedoneerd. ‘Alles met een houdbaarheidsdatum wordt weggegooid’, vult Augusta aan. Papadaki: ‘In dit team hebben mensen een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Een verkeerd geadresseerde brief vernietigen we niet zomaar. De klant staat voor hen centraal. We doen veel moeite om de post toch op de plaats van bestemming te krijgen. Daar ben ik trots op.

(foto: Dirk Hol)

Op verzoek vermelden we van Alexander en Nerma alleen hun voornaam.

Werk je bij PostNL?

Benieuwd wat er in jouw cao is afgesproken over loon, werktijden en zekerheid? Bekijk jouw cao PostNL, cao Postbezorgers of cao Zaterdagbestellers.