Op de afdeling in Rotterdam werken 6 mensen, die elke dag proberen om zoveel mogelijk post alsnog bij een geadresseerde of afzender te krijgen. Medewerker Nerma vertelt: ‘Wat we heel vaak tegenkomen is dat mensen bij het adresseren alleen een naam en een straatnaam zonder huisnummer opschrijven. Dan wordt het lastig. Terwijl voor ons postcode en huisnummer al voldoende zijn.’ Haar collega Alexander: ‘Mensen draaien ook vaak cijfers om bij het opschrijven van de postcode. Dan gaat het fout. Over het algemeen zoeken we, als er een woonplaats bij staat, omgekeerd op plaatsnaam en straatnaam. Meestal komt dan de goede postcode tevoorschijn. Ook maken we vaak gebruik van de Kamer van Koophandel bij het zoeken naar adressen.’
Bewaartermijn
Ook aangetekende post komt op de afdeling terecht. Alexander: ‘Soms wordt het door de persoon geweigerd voor wie het bestemd is. Als er een afzender te vinden is, stuurt PostNL het terug, maar die wil het soms ook niet meer hebben. Dan gaat het heen en weer en uiteindelijk komt het bij ons terecht. We maken het dan open en kijken eerst of er nog een ander adres in staat waar het eventueel heen kan. Meestal is dat niet zo. En dan wordt het hier ingevoerd en bewaard voor het geval iemand het nog opeist.’ Nerma vult aan: ‘Aangetekende post wordt één jaar bewaard en na één jaar vernietigd als het niet is opgevraagd. Pakketjes bewaren we 3 maanden.’
In tranen
Mocht de post alsnog worden opgeëist, dan gebeurt dat via de klantenservice. Papadaki legt uit: ‘De klantenservice registreert welke post door klanten wordt gezocht. Die meldingen komen in een systeem te staan en de mensen van deze afdeling gaan na of de gezochte post zich bij ons bevindt.’ Soms leidt dat tot bijzondere momenten. Papadaki: ‘Er was ooit een klant wiens paspoort was verstuurd per aangetekende brief. Het ging om een Amerikaans paspoort van iemand die in Nederland woonde. Het document kon om de een of andere reden niet bezorgd worden en kwam bij ons terecht. Maar die man moest de volgende dag naar Amerika vliegen. Er was veel paniek. Via de klantenservice kwam de melding bij ons binnen en de collega’s hier vonden de brief met het identiteitsdocument erin. Precies op tijd! De man is toen persoonlijk hier naartoe gekomen om het paspoort op te halen. Hij was zo blij en helemaal in tranen.’