Reactie CNV op hogere brandstofprijs

‘Werkende dupe van torenhoge brandstofprijs’

Werkenden betalen straks weer honderden euro´s extra om op hun werk te komen. Dat stelt het CNV in reactie op het nieuws dat de brandstofprijs begin volgend jaar op 2,44 cent staat.

‘Onacceptabel dit. Deze explosief hoge brandstofprijs brengt miljoenen werkenden in de financiële problemen,’ stelt Patrick Fey, vicevoorzitter van het CNV. Het CNV pleit ervoor dat het kabinet snel de onbelaste kilometervergoeding verhoogt. Deze staat nu op 21 cent maar is niet kostendekkend. 4 op de 5 forensen leggen nu al toe op hun reiskosten, blijkt uit recent CNV-onderzoek.

‘Je betaalt zo weer gemiddeld 1.000 euro extra per jaar met deze hoge brandstofprijs. Ruim 60% is van de auto afhankelijk om te kunnen werken, blijkt uit onze peiling. Dit is voor ons onacceptabel. Zeker gezien de hoge inflatie en het feit dat steeds meer werkenden moeilijk rond kunnen komen. Een hogere brandstofprijs is voor hen de druppel,’ aldus Fey.

Het CNV pleit al langer voor een hogere onbelaste kilometervergoeding van 23 cent, in plaats van de huidige 21 cent. Fey: ‘Daarnaast roepen wij het kabinet op om de accijnsverlagingen voorlopig niet te schrappen. Want ook met 23 cent leggen de meeste autorijders toe op hun reiskosten. Niemand zou zoveel toe moeten leggen om te kunnen werken.’