Reactie CNV op petitie werkgevers over minimumloon

‘Geklaag werkgevers is een gotspe’

Het is een gotspe dat werkgevers klagen over de verhoging van het minimumloon. In tijden dat mensen nauwelijks rond kunnen komen is een verhoging volkomen legitiem. Werkgevers roepen hiermee een nieuwe stakingsgolf over zich af.

Dat is de reactie van het CNV op de petitie van werkgevers tegen verhoging van het minimumloon.

Ziek verdienmodel
‘Wie zijn verdienmodel baseert op het betalen van het minimumloon, heeft een ziek verdienmodel. Je betaalt je medewerkers een schamel salaris waar ze nauwelijks hun rekeningen van kunnen betalen. Eigenlijk is dit gewoon uitbuiting en heeft dit niks meer te maken met gezond ondernemen. Een verhoging van het minimumloon is dus pure noodzaak,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. ‘We staan inmiddels vol in de actiestand in heel Nederland. Dit kan wel eens een katalysator worden voor nieuwe acties.’

Onderzoek
Een kwart van de werkenden heeft steeds meer moeite om hun rekeningen te betalen, blijkt uit recent CNV-onderzoek. 22% heeft voor het eerst in hun leven te maken met geldzorgen. De helft maakt zich zorgen of ze in de toekomst hun rekeningen kunnen betalen. ‘Dit zijn schrijnende cijfers. Ook mensen die hoger dan het minimumloon verdienen, kunnen niet meer rondkomen. We roepen werkgevers op om de salarissen structureel te verhogen. We staken intussen gewoon door.’