Rondetafelgesprek Tweede Kamer 'winsten en lonen'

De winst bij veel bedrijven stijgt hard, terwijl de salarissen van het personeel achterblijven. Ook wel 'graaiflatie', in moderne termen. De Tweede Kamer spreekt vandaag in een rondetafelgesprek over dit fenomeen. Wat vakbond CNV betreft, zou elke werknemer moeten meeprofiteren van deze winsten. Daarom doen we een aantal aanbevelingen in de position paper ‘Fatsoenlijke lonen en eerlijke winsten’.

Over de position paper

Terwijl bedrijven buitensporige winsten maken, vloeit dat niet terug in de portemonnee van werknemers. En dat is wat CNV betreft onacceptabel. In de position paper ‘Fatsoenlijke lonen en eerlijke winst’ doet CNV een appel op werkgevers om de lonen te verhogen en een einde te maken aan onevenredig hoge winst- en dividenduitkeringen.

De aanbevelingen:

• Laat werknemers niet langer slachtoffer zijn van hoge inflatie, door de lonen minimaal in lijn met inflatie te verhogen. Dit zorgt voor financiële zelfredzaamheid en vermindert ziekteverzuim.
  • Hervorm de arbeidsmarkt en ga doorgeschoten flexibilisering tegen.
  • Maak medewerkers tot aandeelhouder in bedrijven. Laat ze profiteren van dividend- en winstuitkering en invloed uitoefenen op (financiële) beslissingen.
  • Versterk de positie van werknemers door vakbonden en cao’s te stimuleren.

Position paper ‘Fatsoenlijke lonen en eerlijke winst’

Benieuwd naar de aanbevelingen van CNV uit de position paper ‘Fatsoenlijke lonen en eerlijke winsten’? Download dan nu het document.

Download nu

Hardwerkend Nederland betaalt de prijs

Hardwerkend Nederland betaalt de prijs van graaiflatie. Eerder sprak CNV-voorzitter Piet Fortuin zich hier al over uit. ‘Bedrijven misbruiken de inflatie om de prijzen op te drijven. Het betekent dat werkenden met een laag inkomen nóg dieper in de buidel moeten tasten voor het noodzakelijke levensonderhoud. Wat ons betreft reden genoeg om met onze leden te strijden voor hoger loon. Zij moeten, links- of rechtsom, meeprofiteren van die gestegen prijzen.

Rondetafelgesprek 'Winsten en Lonen' in de Tweede Kamer

Op 24 mei 2023 sprak het CNV de Tweede Kamer toe bij het rondetafelgesprek 'Winsten en Lonen'. Namens het CNV kwam bestuurder Semih Eski aan het woord. Bekijk hieronder zijn bijdrage: