Loon en looptijd
In de minimumeisen staat dat wij koopkrachtbehoud willen over 2025 en 2026. Het voorstel van KLM voldoet daar lang niet aan. Wat stelt de directie dan wel voor?KLM heeft een kortere looptijd voorgesteld van 22 maanden in plaats van 24 maanden. Deze bestaat uit een eenmalige uitkering van totaal € 1.000,-, waarvan € 500,- netto en € 500,- bruto. Deze zal worden uitbetaald in oktober 2025. Maar je moet dan wel tussen 1 maart 2025 en op 1 oktober 2025 in dienst zijn.
Daarnaast stellen zij in juli 2026 een structurele loonsverhoging voor welke kan variëren tussen 0,5% en 2,5%. De precieze verhoging is afhankelijk van het bedrijfsresultaat (COI) over 2025. Onacceptabel gezien de inflatie ook niet afhankelijk is van de bedrijfsresultaten.
Integrale voorstel inhoudelijke punten
Daarnaast heeft de directie een aantal van haar integrale voorstellen van 13 mei 2025 aangepast. Als CNV hebben wij samen met onze collega-vakbond minimumeisen opgesteld en deze voorstellen voldoen daar niet aan.De directie houdt vast aan haar idee om bijlage 15 te versoberen. Dit doen zij door er een nieuw jasje omheen te doen en na 2 jaar toch aan de waarde te sleutelen. De ontslagvergoeding wordt dan naar beneden afgesteld.
De directie zegt haar medewerkers gehoord te hebben over IPB, maar duidelijk nog niet begrepen. Zij willen dit namelijk plaatsen in een werkgroep bij de OR, zonder harde toezegging op onze eisen.
Ook stelt de directie voor om de verlopen Vast/Flex (verdeling vaste krachten/uitzendkrachten) voor onbepaalde tijd te verlengen.
Wat wel positief is, is dat de RVU wel structureel wordt gemaakt, maar dat de kaderleden niet duidelijk kunnen opmaken welke functies er wel of niet gebruik van mogen maken.
De WDR (Winst Delingsregeling) wil de directie gelijk trekken met de andere domeinen, welke wij uiteraard een goede en logische ontwikkeling vinden.
Het KV-uren voorstel van KLM is ook van tafel en is in onze ogen een verstandige keuze.
En verder?
Tot slot waren wij verbaasd dat de directie niet is ingegaan op belangrijke onderwerpen als R-diensten. Ook verbaast het ons dat het voorstel van de directie om de technici een eigen cao te geven via een zogeheten addendum nog steeds in het voorstel staat, terwijl wij tegen verdeling zijn en het grondpersoneel bij elkaar willen houden.De directie kan ons op één manier weer naar de onderhandelingstafel brengen om de gesprekken te continueren en dat is door tegemoet te komen aan onze redelijke minimumeisen. De vakbond is geen tandeloze tijger en dat merk je, want door jullie druk zijn ze minimaal bewogen. En toch zijn we er nog niet en zullen we moeten volhouden om hen wakker te schudden. De tijd van ongelijkheid is voorbij en nu is het moment om de balans tussen de domeinen recht te trekken. En dat doen we niet door halve toezeggingen.
Komende woensdag 9 juli 2025 zijn er stakingen aangekondigd door CNV en FNV
Deze gaan door en wij volgen spoedig met informatie. Houd dus je mail goed in de gaten!Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat willen jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. € 20,-!Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!
Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.
Daar kun je ook vragen stellen of reageren. Krijg je dit bericht per post dan kun je deze nieuwsbrief op de cao-pagina makkelijk vinden door naar www.cnv.nl/cao te gaan en type dan in de zoekbalk KLM in.
Mede namens de kaderleden van CNV,
Souleiman Amallah
Bestuurder CNV
s.amallah@cnv.nl
06-20522211