Acties zijn onvermijdelijk: Waar ging het ook alweer over?

De afgelopen 7 dagen is er enorm veel gecommuniceerd over de geklapte cao onderhandelingen voor KLM grondpersoneel. Ook KLM heeft van zich laten horen. Helaas niet met iets wat ons weer terugbrengt naar de cao tafel. De communicatiespecialisten van KLM hebben alles uit de kast gehaald om veel te schrijven maar niets toe te zeggen. Zo ook de flyer, “Praten?, ja!, staken?, Nee!”, waarmee KLM lijkt te proberen om te onderhandelen via de werknemers in plaats van via de vakbonden. Veel boze leden ervaren dit als pure intimidatie. Wij nemen je graag mee in de analyse van het, helaas nietszeggende, nieuwsbericht van de directie.

Wat zegt KLM nou eigenlijk?

Tweejarige nullijn
KLM blijft bij haar tweejarige nullijn. Het verschil is dat ze dit nu niet meer enkel willen bespreken tijdens de zogeheten multi-overleggen (overleggen over loon en looptijd in bijzijn van alle domeinen samen), maar per domein. Een goede stap voor de vorm maar nietszeggend op wijzigingen over de inhoud, namelijk “de tweejarige nullijn. Concreet betekent deze nullijn over 2 jaar een koopkracht verlies van ongeveer 6% (totale inflatie van 2025 + 2026). Een flink bedrag! Dit terwijl we tijdens de onderhandelingen in 2023, na jaren koopkrachtverlies, gestreden hebben om dit gapende gat te dichten. Een reactie op de KLM flyer: Praten, ja! Maar wel met onder andere een garantie op koopkrachtbehoud.

Zware beroepen en ouderenregelingen
Voor de zware beroepenregelingen herhalen zij hetzelfde. Afgelopen jaar hebben we samen met KLM hard gewerkt aan model om zware beroepen te definiëren. Dit is niet gelukt omdat KLM het model zodanig wil inrichten dat een groot deel van de functies worden uitgesloten. KLM wil dit model niet wijzigen en houdt dus vast aan een RVU-regeling waar vele collega’s worden uitgesloten.

Bijlage 15
Tijdens de vorige cao-onderhandelingen zijn er afspraken gemaakt om bijlage 15 te moderniseren. In bijlage 15 staan de afspraken die gelden bij reorganisaties. Denk hierbij aan de ontslagvergoeding en interne en externe herplaatsingstijd. Al snel merkten wij op dat KLM het moderniseren ziet als een mogelijkheid om de waarde van bijlage 15 te versoberen. Dus een lagere ontslagvergoeding en kortere  tijd om je intern te herplaatsen, maar je sneller richting je ontslag te krijgen.

IPB
Over de oneerlijke IPB-regeling zwijgt KLM totaal. Dus ze praat ook niet over laaghangend fruit zoals de C/M prioriteit te behouden na pensionering. Dit is een heel belangrijk punt voor onze leden.

Flexibiliseren van Reservediensten en KV uren
Ook zien we niets terug over het verder flexibiliseren van de reservediensten en inzet KV-uren. Behalve de magere 50 euro bruto welke al bekend was uit het laatste integrale voorstel van 13 mei 2025.

Eigen cao technici
Het is ons niet duidelijk wat KLM nu wil ten aanzien  van het buiten de cao zetten een bepaalde groep technici in  een eigen addendum (eigen cao status).  Er wordt gemeld  dat CNV en FNV passende afspraken voor technici zouden willen tegenhouden (aldus onze collega vakbond voor technici). Hier hebben wij op gereageerd dat dit niet klopt en daarmee is de kous wat ons betreft af, want er zijn meer onderwerpen die nog moeten worden opgelost en dat doen wij vanuit het collectief grondpersoneel.

Conclusie
De vraag luid als volgt: Zijn we sinds het integraal bod van KLM van 13 mei 2025 opgeschoten? Nee, helemaal niets. Dit komt onder andere vanwege het ontbreken van mandaat bij de onderhandelingsdelegatie van KLM.

Wat is onze minimale inzet ook alweer?
We kunnen het niet vaker benadrukken maar dit zijn onze minimale eisen:

  • Geen nullijn– In ieder geval koopkrachtbehoud
  • Adequate ouderengelden– Een verbeterde RVU-regeling, een 80-90-100 regeling en een zwaarwerkregeling.
  • IPB-regeling aanpassen– Behoud van C/M- prioriteit na pensionering.
  • Harmonisatie horizontale ontwikkeling– Gelijke kansen voor iedereen, ongeacht leeftijd of functiegroep.
  • Geen aparte cao voor technici– We willen geen verdere polarisatie binnen KLM. Wel zijn we bereid tot duidelijke afspraken in een bijlage, zonder cao-status-gedoe.
  • Bijlage 15 moderniseren– Behoud van de ontslagvergoeding (TV x 3,0) en bemiddelingstermijn van 18 maanden.
  • Stagevergoeding verhogen– Studenten ervaren steeds meer financiële druk.
  • Dienstreizenvergoeding aanpassen– De huidige regeling is achterhaald en oneerlijk.
  • R-diensten – De huidige regeling behouden enkel afwijking mogelijk op basis van vrijwilligheid en een flexibiliteitsvergoeding
  • Meer KV-uren inroosteren in het basisrooster– Dit voorstel van KLM is onacceptabel en moet van tafel

De oplossing
De oplossing is simpel en kan worden geboden zonder acties of stakingen. Namelijk als KLM ingaat op onze minimum eisen. Een weg die wij liever willen bewandelen maar waar KLM anders over denkt. Wij hopen oprecht dat we ons doel zonder middelen als acties en stakingen kunnen bereiken. Het zou zonde zijn dit te laten gebeuren voor het prachtige bedrijf wat ooit met slogans strooide als “keeping the family together”. Wel, dit is het moment voor KLM om als familiehoofd, de familie bij elkaar te roepen en de onrust weg te nemen.

Tot na de NAVO-top
Inmiddels zijn we allemaal op de hoogte gesteld dat stakingen tijdens en de week voorafgaande aan de NAVO-top zijn verboden door de burgemeester van de Haarlemmermeer. Dit vraagt van ons om geduld te bewaren tot 27 juni 2025 om 11:00 uur. Tot dat moment staat bij ons de deur open voor KLM om een bod te doen die voldoet aan onze minimumeisen. Doen zij niets met deze kostbare tijd en gaan zij hiermee om net als ons ultimatum, dan zijn acties het enige middel om de duurbetaalde directieleden in beweging te brengen.

Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat willen jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!

Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.

Met vriendelijke groet,
Mede namens de kaderleden van CNV,

Souleiman Amallah                                     
Bestuurder CNV                              
s.amallah@cnv.nl           
06-20522211

Downloads