Schoolleiders voeren hun vak met passie en trots uit. Ze waarderen vooral de autonomie en de maatschappelijke impact van hun werk, blijkt uit de resultaten. Wel is er een grote roep om meer ondersteuning.
Onderzoek Werkcontext Schoolleiders
Het uitgevoerde onderzoek Werkcontext Schoolleiders was een afspraak in het Onderhandelaarsakkoord cao PO 2023 – 2024. Het doel was om inzicht te krijgen in de aantrekkelijkheid van het beroep van de schoolleider. In het onderzoek is gekeken naar de verwachtingen van schoolleiders van hun functie. Hoe kunnen ze hun werk goed doen, welke ondersteuning krijgen ze daarbij en welke ondersteuning vinden zij (nog) noodzakelijk? Hoe kijken anderen (schoolbestuurders, leraren, experts) naar de functie van schoolleider en wat daarvoor van belang is? Met dit onderzoek is de gehele context van het schoolleidersvak in kaart gebracht. Hiermee willen we aanknopingspunten vinden om het beroep aantrekkelijker te maken. Dit kan helpen bij het terugdringen van het schoolleiderstekort.
De uitdagingen van een schoolleider
De uitdagingen waar schoolleiders voor staan, blijken nauwelijks beïnvloed te worden door de omvang van de organisatie of door de regio van de school. Vooral de werkzaamheden rondom subsidies en de bijbehorende verantwoordingslast, personeelstekorten, vervangingen en onverwachte (crisis)situaties drukken meer dan voorheen op het werk van de schoolleider. Daarnaast geven schoolleiders aan ondersteuning te willen op het gebied van huisvesting en onderhoud, financiën, conciërgewerkzaamheden, deelname aan onderzoeken en administratieve verantwoording.
Deelnemers aan het onderzoek geven ook aan wat hun vak juist wel aantrekkelijk maakt. Positief beoordeeld zijn de autonomie in het werk, de keuzevrijheid, de mogelijkheden die ze hebben om beslissingen te nemen en het teamwork.