Laat ik helder zijn: CNV en FNV zijn niet tegen specifieke afspraken voor technici. Sterker nog, we hebben op 25 maart 2025 samen aanvullende voorstellen gedaan die juist gericht zijn op het verbeteren van de positie van technici binnen KLM. Wat we wél afwijzen, is het idee van een eigen cao-status via een addendum. Waarom? Omdat het de eenheid onder het grondpersoneel ondermijnt en de deur openzet naar verdere polarisatie binnen het bedrijf. En de vraag “wat los je eigenlijk op met een aparte cao?” blijft onbeantwoord.
De NVLT doet alsof CNV en FNV technici iets ontzeggen. Maar de waarheid is dat wij juist hebben gevochten voor inhoudelijke verbeteringen – zonder dat daar een aparte cao voor nodig is. KLM heeft veel van onze voorstellen overgenomen, en die zullen bij een eventueel akkoord in de cao opgenomen worden. Welk doel dient dan de aparte cao-constructie die NVLT te vuur en te zwaard verdedigt? Het is een vormkwestie die niets toevoegt, behalve verdeeldheid. En daar zijn wij principieel op tegen.
En laten we eerlijk zijn: een aparte cao klinkt misschien aantrekkelijk, maar het is een glijdende schaal. Vandaag technici, morgen andere groepen. Voor je het weet, is de collectieve kracht van het grondpersoneel versnipperd. En wie profiteert daarvan? Juist – niet de medewerkers, maar de directie.
De NVLT beweert dat wij staken tegen technici. Dat is niet alleen feitelijk onjuist, het is ook een grove belediging voor de inzet van duizenden collega’s die zich dagelijks inzetten voor de operatie. Wij staken omdat KLM vasthoudt aan een tweejarige nullijn, omdat ze bijlage 15 willen versoberen, omdat ze geen eerlijke afspraken willen maken over RVU, IPB, en flexibiliteit. Dáár gaat het om. Verder kunnen specifieke afspraken voor technisch personeel prima worden afgesproken in een bijlage. Sterker nog, er is al een aparte bijlage voor technici. Dus waar gaat deze hele discussie over? Wij begrijpen niet waarom de NVLT bereid is om akkoord te gaan met een twee jarige nullijn, in ruil voor de AMT die voor jaren wordt toegezegd en een eigen cao. Terwijl wij actie voeren voor een loonsverhoging voor alle grond medewerkers die ook van toepassing is op technici bovenop hun AMT. Dus wij sluiten niemand buiten, terwijl de NVLT dat wel doet.
Technici verdienen waardering. Niet met een papieren cao-status, maar met concrete afspraken over loon, werkdruk, scholing en doorgroeimogelijkheden. En die afspraken willen wij maken – mét technici, vóór technici, binnen één cao voor het hele grondpersoneel.
Aan mijn NVLT collega’s hebben we één vriendelijk verzoek. Laten we ophouden met het verspreiden van halve waarheden. De waarheid is al ingewikkeld genoeg. En onze collega’s verdienen beter dan dit soort politieke spelletjes. Laten we samen optrekken voor betere arbeidsvoorwaarden.
Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat willen jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!
Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.
Met vriendelijke groet,
Souleiman Amallah
Bestuurder CNV
s.amallah@cnv.nl
06-2052221