CNV roept gemeenteraadsleden op tot goed werkgeverschap

In een brief aan alle nieuwe gemeenteraadsleden vraagt CNV aandacht voor de mensen die de plannen van de volksvertegenwoordigers moeten uitvoeren: de ambtenaren en andere werknemers in de gemeente. Gemeenten besteden veel opdrachten uit. Bij die aanbestedingen wordt vaak gekozen voor het laagste prijsaanbod. De mensen die het werk uitvoeren krijgen dan minder salaris dan een ambtenaar. Dat moet anders, vindt CNV.

De vakbond vindt dat inhuurkrachten minimaal het cao-loon moeten verdienen. En zzp-ers moeten een uurtarief krijgen waarmee ze zich kunnen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en waarvan ze ook een pensioen kunnen opbouwen.

Deze aandacht voor het menselijke aspect kan er ook voor zorgen dat minder mensen afhankelijk worden van een uitkering. Het versterkt de lokale arbeidsmarkt en zorgt voor een betere positie van minima.

CNV is zich ervan bewust dat er veel op gemeenteraden afkomt. Zowel besluiten van de landelijke overheid als de lokale bestuursorganen, moeten op gemeenteniveau worden uitgevoerd. Zeker bij gemeenten met een personeelstekort kan dit leiden tot een hoge werkdruk bij ambtenaren. De menselijke maat mag daarbij niet uit het oog worden verloren, vindt CNV. Werknemers moeten niet overvraagd worden en professionaliteit en kwaliteit horen voorop te staan.

Bij hun taken kunnen gemeenteraden tegelijkertijd wel veel betekenen voor werk- en leefomstandigheden van burgers. Bijvoorbeeld het structureel verbeteren van de luchtkwaliteit op scholen, meer banen creëren voor jongeren en kwetsbaren en het scholen van ambtenaren, bijvoorbeeld in het omgaan met de toenemende agressie. Ook daar vraagt CNV aandacht voor in de brief.