'Hoe je de collectieve kracht van je team versterkt?', lector Annemarie Nelleman zet meteen de toon met een interactieve keynote. 'Drie kernbegrippen: richting, ruimte en ritme.' Volgens haar vormt gespreid én gedeeld leiderschap de basis voor een professionele cultuur, waarin samenwerking, vertrouwen en hoge verwachtingen centraal staan.
Deze boodschap kreeg extra verdieping tijdens het panelgesprek met schoolleiders Jan van der Meij (Scholengroep Carmel, Hengelo), Gert Hulzebosch (Greijdanus College, Meppel) en teamleider Tessa van Stek (Werkplaats Kindergemeenschap). Zij deelden hoe zij dit leiderschap op hun eigen school vormgeven. Een herkenbare uitdaging: niet alleen problemen oplossen, maar ook tijd en ruimte creëren om samen te denken en brainstormen.
Regel- en denkoverleggen
‘Het blijft een uitdaging in onze school om 7 teams bij elkaar te krijgen', vertelt Van Stek. ‘Hoe we dat doen? Door naast "regel-", ook "denkoverleggen"’ te hebben, waarin we naar elkaar luisteren en brainstormen.’ Iets wat conrector Karin Lentz van Vavo Rijnmond in Rotterdam, ter harte neemt. ‘Ik heb inspiratie opgedaan om onze MT-overleggen te verbeteren. We moeten ook met elkaar nadenken en leren van mensen binnen de organisatie en die ook uitnodigen.’
Gezamenlijk doel
Er hing vanaf het begin een energieke sfeer in het karakteristieke gebouw vol enthousiaste en nieuwsgierige schoolleiders, teamleiders en leerkrachten met leiderschapsambitie. Bekende gezichten begroetten elkaar, nieuwe contacten werden gelegd bij de koffie of thee. Allemaal met het gezamenlijke doel om werk te maken van duurzame onderwijskwaliteit.
Interactieve sessies
Na de lunch gingen de aanwezigen in verschillende interactieve sessies uiteen en spraken met elkaar over thema’s als Gespreid leiderschap, AI in het onderwijs, Leidinggeven aan curriculumontwikkeling en Zicht op leskwaliteit. Praktijkervaringen werden volop gedeeld en nieuwe ideeën opgedaan. Schoolleider Mens & Vorming, Phine Lippe, volgde de sessie van onderzoeker en ex-leerkracht en onderwijsinspecteur Hannah Bijlsma over de kwaliteit van onderwijs: ‘Ik had haar boek Zicht op de les al gelezen, maar ook nu heb ik weer nieuwe inzichten opgedaan. Bijvoorbeeld de concrete gedragingen die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van ons onderwijs. Zoals bijvoorbeeld iemands overtuigingen.’
Verbinding en uitwisseling
Deze eerste gezamenlijke werkconferentie van CNV, AOb en Schoolleiders VO toont aan dat schoolleiders niet alleen behoefte hebben aan kennis, maar ook aan verbinding en uitwisseling. Er kan worden teruggekeken op een geslaagde werkconferentie vol inzichten, inspiratie en praktische handvatten door een energiek, betrokken en enthousiast deelnemersveld.
Benieuwd wat we nog meer organiseren voor (potentiële) schoolleiders? Neem dan eens een kijkje bij onze LeiderschapsLab.