Mijlpaal
Wirtz: ‘Het was uitdagende start en een mijlpaal om onze doelstellingen en activiteiten op een goede manier met elkaar verbinden, zonder de eigenheid van de drie partners te verliezen. De dubbelheid van samenwerkende werknemers- en werkgeversorganisaties, past ook bij de positie van de schoolleider. Die is werknemer én werkgever. Daardoor klopt die de ene keer liever bij de AOb of het CNV aan, maar voelt zich in andere situaties meer thuis bij Schoolleiders VO.’
De Vries: ‘We zijn het leiderschapsprogramma bewust vanuit eigenheid gestart met een jaar pionieren. Het ideaalbeeld van één programma dat we gezamenlijk uitvoeren delen we alle drie: dat is een rijk palet aan trainingen, coaching, webinars en andere programma’s. Iets waar elke schoolleider zich in kan vinden en iets aan heeft. Dat zijn we dit jaar vanuit elke organisatie gaan onderzoeken. Die resultaten gaan we nu borgen.’
Persons: ‘Uiteindelijk kwamen wij als projectleiders op hetzelfde idee uit. We zoeken naar manieren om schoolleiders te helpen ontwikkelen en hun beroepskwaliteit te verbeteren. Alleen de concrete invulling kan verschillen. Met ons CNV LeiderschapsLab bieden we bijvoorbeeld individuele loopbaanondersteuning aan en pragmatische, korte updates in de vorm van webinars. Hierdoor hebben we al meer dan 1000 schoolleiders verder kunnen professionaliseren.’
(Aspirant) schoolleiders
Wirtz: ‘Precies, zo kunnen we elkaar nu juist versterken. Dankzij de samenwerking van de drie sociale partners hebben we alle facetten in huis om de schoolleider te bedienen in hun professionalisering. Vanuit de (cao)voorwaarden, maar ook in de doelgroepen en aan de uitvoeringskant. Zo zijn er veel team- en afdelingsleiders die zichzelf vaak niet als schoolleider zien, terwijl ze dat wel degelijk zijn. En dus ook met dezelfde uitdagingen te maken hebben.’
Persons: ‘Inderdaad. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor leraren met coördinatietaken. Zij noemen zich dan geen schoolleider, maar lopen wel tegen dezelfde dingen aan. Juist zij hebben baat bij het ontwikkelen van hun leiderschapsvaardigheden. Daarom richten wij ons met het CNV LeiderschapsLab ook op de aspirant schoolleiders.’
De Vries: ‘Daarom is het zo goed dat we met klankborden werken om behoeften op te halen: wanneer spreekt het jou aan?’
Wirtz: ‘Vaak wordt er hoog-over het onderwijs gepraat. Dan gaat het over beleid, OC&W, sturingsmodellen en subsidies. Schoolleiders hebben met de dagelijkse praktijk te maken, zo ook met de dagelijkse problematiek van het lerarentekort. We willen het gesprek meer naar de dag brengen, laten zien wat er echt speelt onder schoolleiders in plaats van aannames te doen over de hoofden van schoolleiders.’
Persons: ‘Dat is nodig, omdat de functie van schoolleider nog complexer is dan we vaak denken. Je staat overal tussenin. Je legt verantwoording af naar boven, stuurt je team aan en geeft les. Als schoolleider ben je nooit klaar. Zo blijft er weinig tijd over voor professionalisering.’
Community
Wirtz: ‘Daarom zijn we als Schoolleiders VO heel blij met onze samenwerking met 7 gedetacheerde schoolleiders. Dit is voor het eerst dat de VO-raad zo intensief samenwerkt met de doelgroep. Het levert direct waardevolle feedback op: je weet meteen wat werkt. Bovendien zijn het goede ambassadeurs om het programma verder te brengen in het werkveld.’
De Vries: ‘Het is een mooie denktank. Door schoolleiders voeding en betrokkenheid te geven, bieden zij ons hun perspectief vanuit het vak. Zij zijn in de lead. Zo geven we de nieuwe beroepsstandaard ook samen met hen vorm. Daarmee bouwen we het leiderschapsprogramma gezamenlijk op, als een community.’
Persons: ‘Precies. Goede schoolleiders zijn een randvoorwaarde voor goed onderwijs. Wanneer je kijkt naar de leiderschapspraktijken uit de beroepsstandaard, dan is in de Staat van het Onderwijs uit 2020 onderzocht dat de winst vooral wordt behaald op complexe vaardigheden. We hopen dat onze samenwerking een nieuwe, actuele en duurzame invulling van de geprofessionaliseerde schoolleider oplevert. Dat is een schoolleider die in z’n kracht staat en over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om zijn vak op een fijne manier uit te oefenen.’
De Vries: ‘Elke leraar verdient een goede schoolleider en elke schoolleider doet ertoe.’
Wil je weten wat we concreet voor jou als (aspirant) schoolleider doen? Neem een kijkje in de gezamenlijke agenda. En ga naar de websites van AOb, CNV Onderwijs en de VO-raad als je meer wilt weten over de programma’s.