groep mensen staan te luisteren naar iemand die iets te vertellen heeft in een lokaal

Schoolleiders ervaren steeds veeleisender werk – ondanks alles blijven ze hun vak waarderen

De werkcontext van schoolleiders in het primair onderwijs is de afgelopen vijf jaar ingrijpend veranderd. Dat blijkt uit onderzoek naar de werkcontext van schoolleiders in opdracht van de cao-tafel primair onderwijs. Ruim 560 schoolleiders namen deel aan het onderzoek – daarvoor onze dank.

Toenemende druk, dalend werkplezier

De resultaten laten zien dat het werk van schoolleiders veeleisender is geworden, terwijl het werkplezier onder druk staat. Belangrijke oorzaken zijn onder andere:

  • een toename van onvervulde vacatures en een hoger ziekteverzuim;
  • de groeiende maatschappelijke verwachtingen en verantwoordingsdruk;
  • een gebrek aan expertise om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften goed te begeleiden.

Wat is nodig?

Om het vak van schoolleider duurzaam aantrekkelijk te houden, is gerichte ondersteuning nodig op meerdere fronten. Schoolleiders vragen niet primair om bijscholing, maar vooral om versterking van hun team. Concreet is er behoefte aan:

  • ondersteuning bij subsidies en huisvesting;
  • versterking van personeelsbeleid;
  • hulp bij onderwijskundig leiderschap;
  • ondersteuning op het gebied van onderzoek en inspectie.

Met andere woorden: niet alles hoeft met scholing opgelost te worden – schoolleiders willen vooral extra handen in de school.

Lees het onderzoek

Benieuwd naar alle inzichten en aanbevelingen? Lees het volledige onderzoek: Schoolleiders waarderen hun vak ondanks complexe uitdagingen - Arbeidsmarktplatform PO