OR-verkiezingen gemeenten 2023

Heb je al eens nagedacht over hoe je meer invloed kunt uitoefenen op belangrijke beslissingen binnen jouw organisatie? Via de ondernemingsraad (OR) beschik je over medezeggenschap bij jouw werkgever. Een OR bestaat uit werknemers die namens het personeel overleggen met de werkgever. De leden worden door jou en je collega’s gekozen in een OR-verkiezing. Je kunt jezelf ook verkiesbaar stellen als OR-lid.

Webinars over drijfveren terugkijken

In aanloop naar de landelijke gemeentelijke OR-verkiezingen organiseerden we webinars over drijfveren. Wil je de webinars ‘Succesvol beïnvloeden met inzicht in drijfveren’; ‘Authentieke persoonlijke ontwikkeling vanuit drijfveren’ en, ‘Belangenbehartiging vanuit drijfveren’ terugkijken? Dat kan! Bekijk ze allemaal via ons YouTube-kanaal.

Daarnaast stellen we de bijbehorende powerpointpresentaties ter beschikking om alle waardevolle informatie rustig tot je te nemen.

Stappenplan en Vragenboek A&O fonds Gemeenten

A&O fonds Gemeenten (Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Gemeenten) biedt een handig stappenplan voor de planning van de landelijke OR-verkiezing van 15 maart. Daarnaast heeft het fonds een vragenboek samengesteld waarmee je antwoord krijgt op de meest gestelde vragen en je kennis wordt opgefrist met antwoorden op vragen als: Mogen flexwerkers stemmen voor de ondernemingsraad? Of waar moet de OR rekening mee houden bij digitaal stemmen?

Download hieronder het stappenplan en/of het vragenboek. Heb je vragen of opmerkingen over deze documenten van A&O fonds Gemeenten? Mail dan naar or@aeno.nl.

Wat doet een OR?

De ondernemingsraad handelt in het belang van werknemers en zorgt ervoor dat jij en je collega’s niet worden vergeten bij bepaalde organisatiebesluiten. Hiermee kun je het verschil maken. De OR overlegt met de werkgever, kan informatie inwinnen, voorstellen indienen en gevraagd en ongevraagd advies geven. Heb je interesse om je kandidaat te stellen als OR-lid? Lees meer over wat de OR doet en stel je kandidaat voor de ondernemingsraad.

Praat mee over de OR-verkiezingen

Zit je in een OR of heb je interesse om je kandidaat te stellen? Meld je dan aan voor de groep ‘OR-verkiezingen 2023’. Praat in deze groep mee over het organiseren van medezeggenschap in jouw organisatie en welke rol jij daarin kunt hebben als OR-lid.

In deze groep kun je o.a. ervaringen delen en praten over vragen als: Waarom zou ik me kandidaat stellen voor de OR? Wat levert het mij op? En wat zijn de risico’s?

Laat je stem horen en word ook lid!

Samen staan we sterker.

• Betere arbeidsvoorwaarden
  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • Ondersteuning van onze juristen als het tegenzit