7 tips om van thuiswerken een succes te maken

Thuiswerken wordt steeds populairder en dat is begrijpelijk. Het biedt namelijk veel voordelen, zoals flexibiliteit en tijdswinst omdat je minder moet reizen. Maar thuiswerken brengt ook uitdagingen met zich mee. Want hoe zorg je ervoor dat je thuis net zo goed werkt als op kantoor? Wij geven je 7 handige tips om van thuiswerken een succes te maken.

1. Een goede start: maak afspraken met je werkgever

Werk jij hybride: afwisselend op kantoor en vanuit huis? Vergeet dan niet om goede afspraken met je werkgever te maken. Zo is het slim om een thuiswerkovereenkomst op te stellen. Hierin staat duidelijk beschreven wat er van je wordt verwacht tijdens het thuiswerken. Maar ook wat jij mag verwachten van je werkgever. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

2. Zorg voor een goede thuiswerkplek

Jouw thuiswerkplek is erg belangrijk. Want een goed ingerichte werkplek voorkomt gezondheidsklachten en is de sleutel tot beter werken. Zorg daarom voor een ergonomische werkplek met de juiste meubels en materialen. Ook is het fijn om een eigen werkplek te hebben. Bij voorkeur in een aparte werkkamer. Zo voorkom je dat jouw laptop blijvend op de keukentafel staat.

3. De kracht van regelmaat

Thuiswerken kan een uitdaging zijn. Maar met een beetje regelmaat wordt het een stuk makkelijker. Zie je thuiswerkdag als een normale kantoordag en houd je aan je vaste werktijden. Zo houd jij werk en privé gescheiden. Sta daarom op een vast tijdstip op en neem de tijd voor je ontbijt. Neem even een moment voor jezelf voordat jij je laptop openklapt. Zo begin jij vol energie aan je dag.

4. Slim werken: plan je productiviteit met to-do-lijstjes

Is het tijd om aan de slag te gaan? Maak dan een to-do-lijstje. Zo ben jij de baas over jouw taken en werkdag. Want thuiswerken kan ervoor zorgen dat je jezelf verliest in je werk. Schrijf ’s ochtends je taken op, stel haalbare doelen en bepaal welke taken prioriteit hebben. Wanneer je aan een taak begint, laat je dan niet afleiden. Zet je telefoon op stil, zet een timer en ga er volle bak tegenaan. Is je taak afgerond? Streep hem dan af op je lijstje. Zo sluit je met een tevreden gevoel je werkdag af.

5. Oplaadmomentjes

Ontspanning tijdens je werkdag is belangrijk. Vergeet dus niet om af en toe een pauze te nemen. Zo verhoog je jouw productiviteit. Plan bijvoorbeeld 2 korte pauzes en 1 lange pauze van een halfuur in. Ga tijdens je pauze weg van je werkplek om even iets anders doen. Lees een tijdschrift, doe een aantal ontspanningsoefeningen of maak een wandeling. Na je pauze ben je weer goed gefocust.

6. Blijf in beweging

Zit jij soms urenlang op je bureaustoel? Dan is het tijd om af en toe in beweging te komen. Verander tijdens je werkdag regelmatig van houding. Sta ook af en toe op van je bureaustoel en loop even rond. Moet je bellen? Doe dat dan ook lopend. Je kunt ook wat rekoefeningen tussendoor doen of maak tijdens je lunchpauze een grote wandeling in de frisse buitenlucht. Je zult merken dat dit je extra energie geeft.

7. Verbinding op afstand: houd contact met collega’s

Als je regelmatig thuiswerkt, kan het zijn dat je jouw collega’s niet meer zo vaak spreekt. Het is belangrijk om het contact met je collega’s niet te verliezen. Samenwerken en een praatje maken is gezellig en goed voor de mentale gezondheid. Dus plan af en toe een online meeting of een bezoekje aan het kantoor met je team. Zo blijf je betrokken en houd je het werken leuk.