Gedragscode email en internet

Modelgedragscode voor email en internet

Modelgedragscode voor email en internet

Deze modelgedragscode email- en internetgebruik is een voorbeeld voor een gedragscode voor email- en internetgebruik binnen ondernemingen.

Gebruik van email en internet op werkplek

Gebruik van email en toegang tot internet is in veel organisaties niet meer weg te denken van de werkplek. Toch kan het van belang zijn hier afspraken over te maken. Afhankelijk van de organisatie, werkzaamheden of bedrijfsrisico, kan gebruik van het e-mail en internetsysteem in meer of mindere mate worden vrijgegeven, of juist worden beperkt.

Duidelijke afspraken maken over email en internet op werk

Als er controle plaatsvindt op gebruik van email en internet is het belangrijk dat je van tevoren duidelijk maakt wat wel en wat juist niet is toegestaan. Wanneer de werkgever een controlemaatregel wil invoeren dient hij tevoren het doel van de controlemaatregel bekend te maken.

Wanneer gedragscode opstellen

In artikel 3 van de Gedragscode worden een aantal voorbeeldsituaties genoemd waarop de code van toepassing kan zijn.

Instemming ondernemingsraad nodig voor gedragscode email- en internetgebruik

De invoering van een gedragscode voor het gebruik van email en internet is een besluit waarvoor de instemming van de ondernemingsraad nodig is (artikel 27 lid 1 sub l WOR).

Download gedragscode email- en internetgebruik

download de gedragscode email- en internetgebruik

Social Media protocol

Het CNV heeft ook een voorbeeld richtlijnen voor gebruik van Social Media opgesteld.

Wat zit er in het vat voor werkend Nederland?

Het zijn spannende tijden. Na de presentatie van het regeerakkoord een paar weken geleden, volgde deze week een verhit...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline