Reactie CNV op Prinsjesdag

15-09-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op Prinsjesdag
'Vol op het orgel voor werk-naar-werk begeleiding'

Mooi nieuws dat veel Nederlanders er in koopkracht op vooruit gaan. Maar feit blijft dat de coronacrisis als een donkere wolk boven de Nederlandse economie hangt: we zien meer dan een half miljoen werklozen tegemoet. Dit geeft deze zonnige dag een nare afdronk.

Dat is de reactie van het CNV op Prinsjesdag.

'2021 wordt het jaar van grote verschuivingen op de arbeidsmarkt. Waar de ene sector tekorten kent, loopt de werkloosheid in andere sectoren snel op. We moeten daarom vol op het orgel als het gaat om werk-naar-werk begeleiding. De sociale partners, het CNV voorop, staan klaar om deze handschoen op te pakken,' aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Koopkracht
Belangrijk dat ook senioren en kwetsbare groepen er in koopkracht op vooruitgaan. ‘Zij gaan er nu hooguit 1% op vooruit. De helft minder dan werkenden. Erg schamel,' stelt Fortuin.

Onder de streep blij
Het kabinet liet zich dit jaar van haar sterkste kant zien: immense steunpakketten om massawerkloosheid te voorkomen. Fortuin: 'Een unicum in de geschiedenis. Het aantal werklozen blijft hierdoor enigszins beperkt. Het CNV is daarom onder de streep zeer blij met de maatregelen van dit kabinet. De volgende stap is om tienduizenden mensen naar een nieuwe baan begeleiden. Het CNV denkt hierin graag mee.'