CNV-onderzoek: 4 op 5 werkenden leggen toe op reiskosten

4 op de 5 werkenden die de auto nodig hebben voor hun werk, krijgen hun reiskosten niet volledig vergoed. Dat blijkt uit nieuw CNV-onderzoek onder bijna 1700 leden. Tweederde geeft aan dat de huidige vergoeding van 21 cent niet toereikend is om de autokosten te dekken.

100 euro extra per maand
‘Werknemers leggen nu al toe op hun reiskosten. Die na 1 juli dus weer verder stijgen door de hogere brandstofprijs. Volstrekt onacceptabel. Voor ruim 60% van werkend Nederland is de auto onmisbaar om hun werk te doen. Zij betalen de prijs voor deze belasting. De duurdere brandstof kost werkenden al snel 100 euro per maand extra vanaf volgende week. En dat in een tijdperk waarin steeds minder mensen rond kunnen komen,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

23 cent
Het CNV pleit ervoor dat het kabinet de onbelaste kilometervergoeding naar 23 cent verhoogt, nu de brandstofkosten per 1 juli weer stijgen. ‘Het kabinet verhoogde begin dit jaar de onbelaste kilometervergoeding met 2 cent, maar dat is ontoereikend voor de meesten. Nog steeds betalen de meeste werkenden extra om op hun werk te komen,’ stelt Fortuin. ‘We pleiten sinds begin 2022 al voor verhoging naar 23 cent. In plaats daarvan maakt het kabinet autorijden steeds duurder en trekken werknemers aan het kortste eind.’  

Vergoeding niet gestegen
Ondanks de structureel gestegen brandstofkosten en hoge inflatie, heeft 60% van de ondervraagden geen hogere reiskostenvergoeding van hun werkgever gekregen het afgelopen jaar. Bij 42% vergoedt de werkgevers minder dan 21 cent per kilometer. Bijna 1 op de 5 krijgt zelfs minder dan 15 cent vergoed. ‘Werkgevers houden de hand nog steeds flink op de knip. Terwijl de bedrijfswinsten hoger zijn dan ooit. Aan de cao-tafels zetten we daarom in op een kostendekkende vergoeding maar veel werkgevers geven niet toe. Werkgevers moeten daarom snel met een kostendekkende reiskostenvergoeding komen.’

Geen duurzaam alternatief
Een alternatief voor de auto, zoals de fiets of openbaar vervoer, is voor de meeste werkenden geen goedkoper alternatief. 66% krijgt geen fietsvergoeding en wie met het OV reist, krijgt ook de reiskosten vaak niet volledig vergoed. De meesten kunnen ook niet fiscaalvriendelijk sparen voor een fiets. ‘Op dit moment betalen de meeste werknemers extra om te kunnen werken. Of ze nou met de auto, fiets of OV komen. Duurzame alternatieven worden nauwelijks gestimuleerd. Feit blijft dat voor de meerderheid de auto noodzakelijk is. Daarom moet die onbelaste reiskostenvergoeding zo snel mogelijk naar 23 cent. Liefst voor 1 juli.’ 

Over het onderzoek 
De enquête is in totaal onder ruim 2700 leden afgenomen. Van alle ondervraagden pakt 63% de auto naar het werk, 28% de fiets en 9% reist met het OV.