Al het nieuws

CNV pleit voor snellere invoering 30-urige werkweek

Nederlandse bedrijven moeten zo snel mogelijk toe naar een 30-urige werkweek. Hiervoor pleit het CNV, en gaat zich de komende tijd in veel sectoren hiervoor inzetten bij cao-onderhandelingen.

‘Door de coronacrisis is het aantal mensen dat tegen een burn-out aanzit verdubbeld: van 11% naar 21%, blijkt uit recent onderzoek van ons. Honderdduizenden mensen zitten er doorheen. Hoog tijd voor een nieuwe balans,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Groot draagvlak
Eerder onderzoek van CNV toonde aan dat de 30-urige werkweek groot draagvlak heeft onder werkend Nederland. 60% van de ondervraagden denkt dat ze met een 30-urige werkweek gezond hun pensioenleeftijd gaan halen en dat hierdoor het aantal burn-outs vermindert.

66% stelt dat dit leidt tot een lager ziekteverzuim, een betere werk-privé balans (73%) en meer tijd voor mantelzorg en vrijwilligerswerk (62%). Ook zegt 48% dat ze hierdoor productiever en efficiënter gaan werken.

Piet Fortuin, CNV-voorzitter

Bewezen in de praktijk
Fortuin: ‘In de praktijk pakt de kortere werkweek goed uit. Diverse proeven bij bedrijven tonen aan dat mensen gelukkiger zijn, efficiënter en productiever. IJsland loopt hierin voorop. Het zou mooi zijn als Nederlandse bedrijven volgen. Ook de overheid zou het goede voorbeeld kunnen geven door de werkweek terug te schroeven.’

Omschakelen