Rechtszaak tegen Temper Vakbeweging powered by FNV en CNV

Rouw op de werkvloer

Het is gemeengoed, maar toch een taboe: de dood en het afscheid moeten nemen van iemand van wie je houdt. We praten er liever niet over. En denken dat, als we het stilzwijgen, het wel overwaait. Alsof het niet bestaat. We dragen het alleen. In stilte. Helemaal in een samenleving die draait om het individu. Toch is belangrijk om ruimte te krijgen om je verdriet te verwerken. Want rouw is zwaar. Niet alleen lichamelijk, ook emotioneel. Het helpt als je verdriet wordt gezien. Niet alleen door vrienden en familie, ook door collega’s. Een arm om je schouder. Een luisterend oor. Hoe beter de begeleiding vanuit je werk, hoe sneller je de draad weer oppakt.

Scroll naar beneden

Het probleem

Werken terwijl je rouwt. Dat is soms geen eenvoudige opgave. Hoe snel je weer aan het werk gaat, verschilt per individu. Voor de een biedt werk een (prettige) afleiding, voor de ander is het een zware opgave. Jouw terugkeer naar het werk, hangt nauw samen met de steun die je krijgt van je werkgever en collega’s. Helaas is dat in veel bedrijven niet goed op orde. Er is geen handboek of protocol waarin staat hoe het bedrijf daarmee omgaat. Een rouwende werknemer ontvangt vaak in het begin veel steun, maar krijgt na verloop van tijd te horen dat het ‘lang genoeg duurt’. De wereld draait immers door, terwijl die van een rouwende werknemer stilstaat. Doorgaans kost het rouwproces langer dan twee weken. Helemaal wanneer je iemand verliest die dicht bij je staat. Bij onvoldoende steun of medeleven op de werkvloer, duurt die periode alleen maar langer. Dit kan uiteindelijk resulteren in lichamelijke of psychische klachten met (langdurige) uitval.

De oplossing

Rouw hoort bij het leven. Net als geboorte en ziekte. Bij die laatste twee weten we daar wel raad mee. We gaan op kraambezoek of sturen een fruitmand. Bij rouw hoort dit begrip ook. Alleen voelt het onwennig. Want de dood, praten we liever niet over. Rouw verdient dus, net als geboorte en ziekte, dezelfde plek op de werkvloer. Dat begint bij begrip en kennis over rouwverwerking. Hoe ga je als bedrijf met rouwverwerking om? Speciaal voor werkgevers en hr-managers ontwikkelde CNV een rouwhandreiking. De gids staat boordevol praktische tips en adviezen, om werknemers optimaal te ondersteunen in het rouwproces. Daarnaast pleiten wij voor een wettelijk flexibel opneembaar rouwverlof van twee weken. Flexibel in te zetten, wanneer daar behoefte aan is. Rouwverwerking laat zich immers niet afmeten in slechts een aantal dagen. Het vergt tijd om het leven opnieuw vorm te geven. Met werk als zinvolle katalysator.

Meer begrip van collega's en werkgever. En meer ruimte voor rouw, dankzij speciaal verlof.

Belangrijke mijlpalen

• Meldpunt openen Rouw op de werkvloer
  • Rouwhandeling samen met rouwdeskundige Manu Kierse
  • Rouwhandleiding overhandigen aan werkgeversorganisaties
  • Realiseren wettelijk flexibel opneembaar rouwverlof (2 weken)
Verhalen van de werkvloer

Ellis vertelt over haar ervaring met rouw

Rouw-interview Ellis Schrijvers

Hoe pak je de draad weer op als je op jonge leeftijd een van je familieleden verliest? Het overkomt Ellis Schrijvers ...

Samen voor rouw op de werkvloer

Vind je dat rouw op de werkvloer meer aandacht verdient? En dat iedere werkende recht heeft op twee weken flexibel opneembaar rouwverlof? Daar blijven we voor werken. En hoe meer leden we hebben, hoe sterker onze stem. Sluit je nu aan. En help ons hierbij.

Sluit je aan

Optimale werk-privébalans