In een recent PISA-onderzoek wordt geconcludeerd dat het Nederlandse onderwijs laag scoort als het gaat om discipline. Ons land staat op plek 65 van 81 deelnemende landen. Geen beste score. Het onderzoek betreft de discipline en orde tijdens de les. Pauzes zijn, voor zover ik weet, niet onderzocht. De conclusie is niet mals: onrustige klassen en ordeverstoringen leiden tot leerachterstanden. Volgens de onderzoekers verkeert het Nederlandse onderwijs in een structurele crisis op het gebied van gedrag en discipline. Ik voel de bui al hangen… Voor we het weten, moeten we als schoolleiders weer herstelplannen schrijven en indienen.
Vooruitlopend daarop denk ik alvast mee met de conciërge over alledaagse praktische oplossingen. Zou een grotere afvalbak nog helpen of meer toezicht tijdens de pauzes? “We moeten zelf wel het goede voorbeeld geven”, zegt hij dan. Die zin blijft de rest van de dag bij mij haken. Het goede voorbeeld geven… Doen we dat in onze samenleving? Op social media? In Den Haag? Je hoeft niet vaak naar het journaal te kijken om daar een antwoord op te geven.