In het resultaat is opgenomen dat de nieuwe cao een looptijd heeft van 15 maanden: van 1 april 2025 tot 1 juli 2026. In die periode gaan de lonen in totaal met 6,5% omhoog: 1,5% op 1 april 2025, 3% op 1 oktober 2025 en 2% op 1 april 2026. Bovendien krijgen parttimers voortaan een toeslag van 35% over hun extra gewerkte uren.
Reiskosten
Daarnaast is de fikse verbetering van de reiskostenvergoeding opvallend. ‘Dat was voor ons als CNV een belangrijk punt’, zegt Chikhi. ‘Nu geldt nog een staffel. Het nieuwe systeem pakt een stuk eerlijker uit. Je hoeft straks geen geld meer te betalen om op je werk te komen. We hebben een verhoging afgesproken naar 21 cent per kilometer. Dat scheelt nagenoeg alle chauffeurs flink wat euro’s per maand.’
Jeugdlonen verdwijnen
Ook is het de bonden gelukt de jeugdschalen uit de cao te halen. ‘Waarom zou iemand die volwassen werk doet niet volwassen worden beloond?’ zegt de CNV-onderhandelaar. ‘Daarom ben ik blij dat de jeugdtredes in de nieuwe cao verdwijnen. Daar profiteren niet alleen de chauffeurs van. Ook de jonge medewerkers op kantoor, bij Service & Veiligheid en onder het technisch personeel hebben daar baat bij.’
Verslechtering ouderenregeling van tafel
De schaduw van de door Den Haag aangekondigde bezuiniging van 330 miljoen op het openbaar vervoer hing met name de laatste onderhandelingsronden als een grauwe deken over de nieuwe cao. Chikhi is dan ook blij dat de bonden verslechteringen van tafel hebben kunnen halen. ‘Zoals de 61-plusregeling’, zegt ze. ‘Ofwel de vierdaagse werkweek. Die blijft gewoon op je 61e ingaan.’
Werkdruk
Waar Chikhi wat minder blij mee is, is dat er maar heel weinig afspraken zijn gemaakt over werkdrukvermindering. Wel wordt voortaan in het dienstrooster een rustperiode opgenomen van tenminste 12 uur na elke nachtdienst.
Leden mogen het zeggen
‘Al met al zijn we voorzichtig positief over het totaalpakket’, zegt de CNV-bestuurder. ‘Maar het is uiteraard aan onze leden om hier een definitief oordeel over te vellen. Komende periode krijgen ze de gelegenheid te stemmen. Gaat een meerderheid akkoord, dan is de cao definitief.’
De cao Openbaar Vervoer (13.000 werknemers) is één van de twee bedrijfstak-cao’s in het stads- en streekvervoer. De andere is de cao Multimodaal Vervoer. Daarnaast heeft een aantal grote stadsvervoerders een eigen bedrijfs-cao, zoals bijvoorbeeld GVB, RET en HTM.