Detachering

Wat je moet weten over detachering

Meldpunt detachering

Detachering is een vorm van flexwerk waarbij een werknemer tijdelijk bij een andere organisatie aan de slag gaat. De werknemer blijft ondertussen wel in dienst van zijn eigen werkgever. Op deze pagina gaan we in op wat detachering precies inhoudt. Ook kun je via de knop hierboven meldingen doen bij ons over vragen over loon, ontslag, verkeerde beloning of misstanden. Dit meldpunt is voor leden en niet-leden. Niet-leden krijgen ook een reactie, maar een juridische procedure voeren we alleen voor leden.

Wat zijn je rechten als gedetacheerde en wat is het verschil tussen detachering en uitzenden? We leggen het je uit.

Wat is detachering?

Detachering betekent dat werknemers worden uitgeleend aan een ander bedrijf. Een bedrijf kan werknemers inhuren die eigenlijk in dienst zijn van een detacheringsbureau. In dat geval staat de werknemer niet op de loonlijst van het bedrijf dat hem of haar inhuurt, maar op de loonlijst van het detacheringsbureau.

Wanneer wordt gebruik gemaakt van detachering?

Detachering kan in verschillende situaties worden toegepast. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Het tijdelijk vervangen van een medewerker die ziek is of met verlof gaat
  • Bij behoefte aan extra personeel vanwege onverwachte drukte op het werk
  • Bij projecten waar specifieke kennis of vaardigheden van werknemers is vereist
  • Voor een traineeship of opleidingstraject
  • Als een bedrijf behoefte heeft aan personeel in een flexibele schil

Detachering bij re-integratie

Als je terugkeert na ziekte en je werkgever heeft geen passend werk voor je, dan kun je ook gedetacheerd worden. Dat betekent dat je bij je oude werkgever in dienst blijft, maar in overleg op zoek gaat naar een geschikte opdracht. Je arbeidsvoorwaarden blijven in dat geval (meestal) hetzelfde. Toch is het belangrijk om te weten dat in de praktijk dingen kunnen veranderen, bijvoorbeeld:

  • Je ontvangt minder loon
  • Je onkostenvergoeding wordt niet betaald
  • Je moet de leaseauto inleveren
  • Je wordt bij terugkomst in een lagere functie ingedeeld

Detacheren of uitzenden: het verschil

Detacheren is een vorm van uitzenden. Het belangrijkste verschil is dat detacheerders zeggen dat ze geen gebruikmaken van het uitzendbeding. Bij het uitzendbeding stopt het contract als de opdracht stopt. Ook is detacheren meestal voor een langere termijn. Zowel detacheren als uitzenden vallen onder de wet Waadi (Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs). Die regelt dat je recht hebt op gelijke beloning. Daarnaast is er een cao voor detacheringsbedrijven en er is een cao voor uitzendbureaus. Voor vragen over je beloning kun je ons via het meldpunt benaderen. (zie formulier onderaan pagina).

Geldt het concurrentiebeding bij detachering?

Een concurrentiebeding verbiedt een werknemer om voor een ander bedrijf in een vergelijkbare functie te werken. Maar in de wet Waadi is een belemmeringsverbod opgenomen. Dat betekent dat het een werknemer niet verboden mag worden om aan het eind van een detacheringsovereenkomst bij de opdrachtgever aan de slag te gaan. Daarom is het concurrentiebeding in veel gevallen (deels) niet geldig.

gmr-partnerschap

Als gedetacheerde problemen met het concurrentiebeding

Ben jij gedetacheerd en belemmert jouw werkgever een overstap vanwege een concurrentiebeding? Neem dan contact met ons op via het meldpunt (zie formulier onderaan pagina).

Gelijke beloning voor gedetacheerde werknemers

Een gedetacheerde werknemer heeft volgens de wet Waadi recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als een vaste werknemer binnen het bedrijf met dezelfde functie. In de cao voor detacheringsbedrijven zijn hier uitzonderingen op gemaakt. Je kunt of te maken krijgen met een eigen beloningssysteem of met gelijkwaardige beloning. In beide gevallen moet het gelijkwaardig zijn aan de beloning bij de inlener. Dit kan best ingewikkeld zijn, daarom kun je via ons meldpunt vragen hierover stellen.

Krijg jij waar je recht op hebt als gedetacheerde?

Word jij gedetacheerd en twijfel je aan je contract of twijfel je of je voldoende salaris krijgt? We kunnen een quickscan voor je doen. We controleren een aantal loon- en contractzaken om te zien of er zaken niet kloppen. Klopt het niet, dan kun je zelf beslissen wat je vervolgens doet. Ben je geïnteresseerd, vul dan het formulier onderaan deze pagina in, dan nemen we contact met je op.

Zo weet je waar je recht op hebt en kun je problemen voorkomen. Als uit de scan blijkt dat je onderbetaald wordt, kun je tot 5 jaar terugvorderen en soms honderden tot duizenden euro’s terugkrijgen.

Zo werkt de quickscan

We hebben het volgende van je nodig

  1. Je contract (en uitzend- of plaatsingsbevestiging als dit niet in het contract staat)
  2. Je laatste 5 loonstroken
  3. Een urenregistratie over de periode van de loonstroken
  4. Een korte omschrijving van je arbeidshistorie bij dezelfde opdrachtgever/inlener en een omschrijving van de werkzaamheden

Heb je een vraag of wil je een melding maken?

Heb je vragen over loon en andere arbeidsvoorwaarden, (nieuwe) arbeidscontracten, reorganisaties, of een nieuwe cao? Of loop je tegen andere zaken aan op de werkvloer? Neem via het formulier hieronder contact met ons op.

Vul je gegevens in
Error
None
Error
None
Error
None
Error
None
Error
None
Error
None