Calamiteitenverlof

Wanneer je plotseling direct vrij moet hebben

Wanneer je plotseling direct vrij moet hebben

Wanneer je plotseling direct vrij moet hebben van werk voor een situatie die je van te voren niet had kunnen inschatten heet dat calamiteitenverlof.

Je hebt bijvoorbeeld recht op calamiteitenverlof bij de volgende acute noodsituaties:

• een sterfgeval in de familie
  • een ziek kind of een zieke partner of ouder
  • een gesprongen waterleiding

Je kunt het calamiteitenverlof ook gebruiken als je vrouw of vriendin bevalt en om aangifte te doen van de geboorte van je kind.

Het verlof is om noodmaatregelen te nemen, dus het duurt hooguit een paar uur of enkele dagen. Er is één uitzondering. In een situatie waarin de werknemer in aanmerking komt voor kortdurend zorgverlof, eindigt het calamiteitenverlof na één dag en gaat het over in kortdurend zorgverlof.

Als je door een noodgeval niet of niet op tijd op je werk kunt komen, moet je dit de werkgever zo snel mogelijk laten weten. Zelfs in noodsituaties is er meestal wel gelegenheid om even de werkgever te bellen. Je vertelt je werkgever waarom je niet naar werk kunt komen en hoe lang je denkt afwezig te zullen zijn. Afhankelijk van de reden van het calamiteitenverlof kan je een aantal uren of dagen verlof opnemen. Een werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. De werkgever kan je wel achteraf vragen om aan te tonen waarom het calamiteitenverlof nodig was.

Iedereen heeft recht op calamiteitenverlof, ook als je een tijdelijk contract hebt of nog in de proeftijd zit. De werkgever kan je niet ontslaan als je door een noodgeval het werk tijdelijk hebt neergelegd. Ook niet als je het verlof pas kan melden en toelichten wanneer je vervolgens weer aan het werk gaat.

In principe betaalt de werkgever het salaris door tijdens het calamiteitenverlof. In een cao of in een afsprakenovereenkomst van de ondernemingsraad kunnen hierover wel andere afspraken staan. Informeer hiernaar bij je werkgever. Er kunnen bijvoorbeeld afspraken staan over het inleveren van extra vakantiedagen voor het verlof. Wanneer er geen regels zijn over het inruilen van verlofuren voor calamiteitenverlof, maar je werkgever toch vraagt om dit te doen, dan kan dat alleen wanneer je daar zelf toestemming voor geeft.

Wil je meer weten? Neem contact op met Vakbond CNV. Of word lid.

We blijven ons inzetten voor meer zekerheid en fatsoenlijk loon

Het zal niemand ontgaan zijn. Na maanden van intensieve besprekingen tussen vakbonden en werkgevers om oplossingen te...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline