De cao bij de ANWB is al op 1 april verlopen. 'Inmiddels hebben we 7 volle werkdagen besteed aan de cao-onderhandelingen', zegt Bot. 'De ANWB-directie zoekt opnieuw de randen op van wat de eigen werknemers willen. De vereniging bulkt van het geld, met vorig jaar ongeveer 130 miljoen euro winst. Er is geld zat. Maar voor de werknemers is er kennelijk nauwelijks voldoende om de inflatie te compenseren. Ook op andere terreinen geeft de directie niet thuis, zoals de 36-urige werkweek of afspraken over werkdruk en werktijden.'
CNV: er is voldoende ruimte voor goede loonsverhoging
De CNV-onderhandelaar ergert zich groen en geel aan de argumentatie van de ANWB-directie. 'Ze baseren zich op een paar statistiekjes van werkgeversvereniging AWVN over de gemiddelde loonsverhoging in Nederland. En ze vinden dat ze dus niets meer hoeven te bieden. Wat de ANWB-managers daarbij voor het gemak over het hoofd zien, is dat die gemiddelde loonsverhoging wordt beïnvloed door sectoren waar het minder goed gaat. Daar vallen de loonsverhogingen vaak wat lager uit. Bij bedrijven en organisaties waar het financieel voor de wind gaat, zoals bij de ANWB, is er ook ruimte voor meer loon voor de werknemers. Of vindt de ANWB-directie soms dat hun eigen werknemers ook maar 'gemiddeld' zijn, die 'gemiddelde' prestaties leveren, waar een 'gemiddelde' loonsverhoging wel voldoende is? Leg dat maar eens uit aan al die harde werkers, die deze dagen bij de klantenservice en langs de weg overuren draaien.'
Cao-overleg stilgelegd
De cao-onderhandelingen zijn voorlopig stilgelegd, zegt Bot. 'Als de ANWB-directie financieel niets meer te bieden heeft, heeft verder praten helemaal geen zin en zijn we uitonderhandeld. We gaan komende tijd opnieuw alle leden informeren en raadplegen. In de tussentijd gaan we ook aan de bak, waarbij we niet kunnen uitsluiten dat dit gevolgen gaat krijgen voor de dienstverlening van de ANWB. Daar zitten al die ANWB-leden natuurlijk niet op te wachten en vinden wij ook niet leuk. Maar het is helaas niet anders. Ik hoop dat de directie zich dat goed realiseert.'
Het is al de 2e keer dat het cao-overleg bij ANWB wordt stilgelegd. Lees hier het eerdere bericht hierover.