Bestuurslid CNV Danielle Woestenberg riep eerder deze maand in de Telegraaf al op: 'Onderwijs is geen kostenpost, het is publieke infrastructuur. Onderwijs vraagt tijd in een gehaaste samenleving. Onderwijs vraagt rust en structurele investering van tijd, menskracht en middelen. Het is niet een productieproces, maar mensenwerk.' Om dit goed in stand te houden is er een langjarige visie en zijn er structurele investeringen nodig in het onderwijs.
Gewoon goed onderwijs
CNV roept samen met partners daarom op om rust in de sector en om samen te investeren in 'gewoon goed onderwijs'. Onderwijs is de sleutel tot gelijke kansen. Maar zonder voldoende middelen voor brede brugklassen, voorschoolse educatie en versterking van basisvaardigheden, blijven te veel talenten onbenut. CNV pleit voor een breed curriculum, met ruimte voor de brede ontwikkeling van elk kind – in een systeem waarin jeugdzorg en onderwijs intensief samenwerken.
Meer aandacht voor leerkrachten
Investeer in onderwijspersoneel. Het lerarentekort is nijpend. CNV ziet dat leerkrachten meer ruimte willen voor voorbereiding, ontwikkeling en zeggenschap. Er is behoefte aan minder regeldruk en meer vertrouwen. We moeten zorgen voor een veilige werkomgeving, goede beloning en duidelijk loopbaanperspectief, zodat het vak aantrekkelijk blijft voor de zittende populatie, maar zeker ook voor nieuw aan te trekken medewerkers.
Veiligheid op school
Om het onderwijs als sterk fundament neer te zetten in de samenleving moet de basis op orde zijn. Leren en werken doe je in een veilige, gezonde school. Veel gebouwen zijn daar niet op ingericht. Er moet ook eerlijke bekostiging zijn die structureel is, gericht op samenwerking – niet concurrentie – tussen scholen. De tijd van ad-hoc beleid is voorbij. CNV pleit voor een langjarige koers, ontwikkeld met de mensen uit de praktijk. Want goed onderwijs begint met vertrouwen in de professional.