CNV-onderzoek: meer focus nodig op planmatig leiderschapsontwikkeling in het VO

Slechts een derde van de scholen in het voortgezet onderwijs heeft een concreet plan voor de professionalisering van leidinggevenden. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies in opdracht van CNV LeiderschapsLab. Aan het onderzoek hebben 4.000 schoolleiders, teamleiders en sectievoorzitters meegewerkt.

CNV Projectleider Astrid Persons: 'Leven lang ontwikkelen van schoolleiders is essentieel voor goed onderwijs, zeker nu de sector geconfronteerd wordt met personeelstekorten, digitalisering en maatschappelijke druk. Zonder structureel plan voor de ontwikkeling van schoolleiders blijven kansen onbenut en blijft de groei van leidinggevenden afhankelijk van individueel initiatief.'

Aanpak blijft vrijblijvend

Hoewel 90% van de schoolleiders het afgelopen jaar deelnam aan professionaliseringsactiviteiten, blijkt de aanpak vaak versnipperd en vrijblijvend. Ook zien de onderzoekers dat het initiatief voor deelname meestal bij de schoolleider zelf ligt, terwijl een strategische en schoolbrede aanpak juist noodzakelijk is.

CNV roept daarom schoolbesturen en directies op om leiderschapsontwikkeling structureel te verankeren binnen hun organisatie. 'Zonder visie en beleid op dit gebied blijft de kwaliteit van leiderschap te veel afhangen van toevalligheden," benadrukt Persons. "We moeten toe naar een cultuur waarin professionele groei van leidinggevenden vanzelfsprekend is en direct bijdraagt aan sterk onderwijs.'

Andere inzichten uit het onderzoek:

  • Vier op de vijf schoolleiders geeft de voorkeur aan fysieke activiteiten vanwege de interactie en netwerkmogelijkheden.
  • Thema's als leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling en AI zijn het meest in trek.
  • Er zijn duidelijke verschillen in behoeften tussen hoog en midden management, wat vraagt om maatwerk.

'Dit onderzoek bevestigt hoe belangrijk het is dat scholen ook voor hun leidinggevenden een concreet professionaliseringsplan opstellen', vervolgt Persons. 'Precies daarom bestaat het CNV LeiderschapsLab. Ons programma sluit perfect aan bij de behoeften die schoolleiders zelf aangeven: we bieden inspirerende, fysieke bijeenkomsten met veel ruimte voor interactie en netwerken. We leggen de focus op actuele thema's als leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling en technologische vernieuwing, zoals AI. En vooral: we leveren maatwerk, passend bij de rol en situatie van de deelnemers.'

Het LeiderschapsLab-programma

Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelt CNV LeiderschapsLab een vernieuwd, praktijkgericht aanbod voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs. 'We helpen scholen actief bij het opstellen van een professionaliseringsplan en bieden toegankelijke activiteiten die bijdragen aan sterke schoolteams', aldus Persons. 'Zo bouwen we samen aan krachtig leiderschap en toekomstbestendig onderwijs.'

Meer informatie en het gratis programma voor (aankomend) schoolleiders is te vinden op: www.cnv.nl/leiderschapslab.