Nabestaandenpensioen

Pensioen voor de achterblijvende partner en de achterblijvende kinderen

Pensioen voor de achterblijvende partner en de achterblijvende kinderen

Nabestaandenpensioen is het pensioen dat na je overlijden uitgekeerd wordt aan je nabestaanden. Er bestaat pensioen voor de achterblijvende partner en de achterblijvende kinderen. Het is belangrijk dat nabestaanden na overlijden financieel verzorgd achterblijven.

Nabestaandenpensioen opbouwen

Via je werkgever zijn er twee soorten nabestaandenpensioen: nabestaandenpensioen op opbouwbasis en op risicobasis. Bij een nabestaandenpensioen op opbouwbasis bouw je ieder jaar kapitaal op; je vormt een “potje”. Hieruit ontvangt je nabestaande na je overlijden een uitkering.

Stop je met opbouwen, omdat je bijvoorbeeld niet meer aan een pensioenregeling meedoet, dan houd je recht op het nabestaandenpensioen dat tot op dat moment is opgebouwd.

Tegenwoordig is het nabestaandenpensioen steeds vaker op risicobasis. Dat werkt op dezelfde manier als een verzekering: zolang je premie betaalt, zijn de nabestaanden bij overlijden verzekerd van een nabestaandenpensioen. Wanneer je niet langer actief ben bij het pensioenfonds vervalt echter het recht op nabestaandenpensioen.

Heb je een nabestaandenpensioen op opbouwbasis, dan houd je recht op het pensioen bij ontslag. Na een echtscheiding houdt je ex-partner recht op het nabestaandenpensioen dat tot de datum van echtscheiding is opgebouwd. Je kunt het opgebouwde nabestaandenpensioen, met instemming van je partner, op de pensioendatum in ruilen voor een hoger of eerder ingaand ouderdomspensioen.

Partnerpensioen

Het pensioen voor de achterblijvende partner, tegenwoordig partnerpensioen genoemd, wordt uitgekeerd vanaf jouw overlijden tot het overlijden van je partner. In het verleden bestond de term partnerpensioen niet. Er was een weduwepensioen en - later ook - een weduwnaarspensioen. Partnerpensioen of nabestaandenpensioen is de verzamelnaam voor alle pensioenen voor de achterblijvende partner, of dit nu een huwelijkspartner is of niet. Dat betekent overigens niet dat elke pensioenregeling ook pensioen voor ongehuwde partners heeft! Raadpleeg hiervoor je pensioenreglement.

Tijdelijk partnerpensioen

Naast het gewone partnerpensioen kennen sommige regelingen het tijdelijk partnerpensioen. Het is voor de achterblijvende partner die jonger dan 65 is. Een tijdelijk partnerpensioen is bedoeld om het gemis aan een Anw-uitkering op te vangen. Soms compenseert een tijdelijk partnerpensioen ook het hogere belastingtarief dat de partner tot zijn of haar 65e betaalt. Dit soort pensioen wordt ook vaak Anw-hiaatpensioen genoemd.

Wezenpensioen

Het wezenpensioen wordt uitgekeerd aan je kind(eren) vanaf je overlijden. Meestal stopt het wezenpensioen op 18- of 21-jarige leeftijd. De uitkering kan langer doorlopen (uiterlijk tot bijvoorbeeld het 27e jaar) als je kind studeert of arbeidsongeschikt is. Zijn beide ouders (verzorgers) overleden, dan krijgen de volle wezen meestal een dubbel wezenpensioen.

ANW-uitkering

Iedere inwoner van Nederland is automatisch verzekerd voor de Algemene nabestaandenwet (ANW). Als iemand overlijdt, heeft dit financiële consequenties voor de partner en kinderen. Via de ANW kunnen zij onder voorwaarden in aanmerking komen voor een uitkering van de overheid. Lees hierover meer op de website van de rijksoverheid.

Machteloos op de vrije markt

Tussen al het mediageweld over de komende verkiezingen stond vorige week een klein onopvallend berichtje in de marges...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline