Ouderdomspensioen

Pensioen via de werkgever

Ouderdomspensioen

Naast het AOW-basispensioen kan je via je werkgever aanvullend pensioen opbouwen, in een pensioenfonds of via een verzekeraar. Elke maand betaal jij en/of je werkgever pensioenpremie. In ruil voor deze premie bouw je elk jaar pensioen op. De uitbetaling begint op je pensioendatum.

In Nederland zijn er verschillende pensioenregelingen. De meest werknemers hebben een ‘Middelloonregeling’. In een middelloonregeling bouw je elk jaar dat je deelneemt aan de pensioenregeling een stukje ouderdomspensioen op. Dit stukje is een bepaald percentage van je pensioengrondslag (het deel van het salaris waarover je pensioen opbouwt), vaak 1,87 procent, in dat jaar.

Meestal stuurt de pensioenuitvoerder automatisch drie tot vier maanden voor de pensioengerechtigde leeftijd een aanvraagformulier. Ontvang je dit niet, dan is het verstandig contact op te nemen met je pensioenuitvoerder (pensioenfonds/levensverzekeraar). Mogelijk heb je in het verleden aan meerdere pensioenregelingen meegedaan.

Het is verstandig om alle ontvangen pensioenopgaven goed te bewaren zodat je ook bij mogelijke oude pensioenuitvoerders pensioen kan aanvragen mits de pensioenuitvoerder niet automatisch een aanvraagformulier stuurt.  Zolang je nog niet met pensioen bent, kun je een overzicht van al je pensioenaanspraken krijgen op www.mijnpensioenoverzicht.nl.

Wijzigingen pensioenen 2015

Met ingang van 2015 zijn er een aantal zaken gewijzigd rondom pensioenen.

Het kwartje valt in het scholingspotje

Geef werknemers een potje met geld waarmee ze tijdens hun loopbaan scholing en ontwikkeling kunnen betalen. Bij het CNV...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline