CNV-onderzoek: 2020 was tropenjaar voor werkend Nederland

17-12-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV pleit voor Nationaal Coördinator Gezond Werk

55% van alle werkenden ervaarden 2020 als een tropenjaar. 41% is uitgeput door de hoge werkdruk. Een kwart kan een derde coronagolf qua werkbelasting niet aan. Twee derde heeft dit jaar geen salarisverhoging gekregen.

Dit blijkt uit de eindejaarsenquete van CNV onder bijna 7.400 CNV-leden. Het CNV pleit voor een Nationaal Coördinator Gezond Werk om werkenden in 2021 weer gezond te maken.

Dieptepunt
‘Voor miljoenen werkenden was dit het zwaarste jaar ooit. Een aanhoudende werkdruk. Schipperen met de werkprivé balans. Onveilige werkplekken. Eenzaamheid door langdurig thuiswerken. De druk bij vitale beroepen. Met als dieptepunt de deze week aangekondigde lock-down. Werkend Nederland zit er nu doorheen. Gezond werken moet daarom hét kabinetsspeerpunt van 2021 worden,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Historisch hoog ziekteverzuim
‘Tegen de financiële gevolgen van de crisis trad het kabinet goed op met steunpakketten. Het resultaat is het laagste aantal faillissementen sinds 20 jaar. Miljoenen mensen die hierdoor hun baan behielden. Maar het ziekteverzuim was dit jaar historisch hoog. De kosten van burn-outslopen inmiddels op tot meer dan drie miljard euro per jaar,’ aldus Fortuin.

‘Het kabinet investeerde dit jaar in de economie. In bedrijven. In banen. We roepen hen op om in 2021 te investeren in mensen.’

Nationaal Coördinator Gezond Werk
De Nationaal Coördinator Gezond Werk houdt zich bezig met alle elementen van gezond werken: werkstress, werkprivé balans, fysieke veiligheid, werkgeluk. Samen met overheid, werkgevers, werknemers, arbodiensten en gezondheidsorganisaties zorgt de Nationaal Coördinator Gezond Werk voor een infrastructuur die Nederland in 2021 weer gezond maakt.

‘Vooral stressgerelateerdverzuim is al jaren een immens probleem. Maar dit jaar breken we alle records. Het kabinet moet nu snel iemand aanstellen die dit miljardenverslindendepatroon doorbreekt. Het beleid is momenteel te versnipperd waardoor we achter de feiten blijven aanlopen. De werknemer betaalt de prijs,’ stelt Fortuin.

Sectoren
Van alle sectoren leidt het onderwijspersoneel het meest onder de crisis, gevolgd door zorgpersoneel. 62% van de onderwijzers ervaren 2020 als een tropenjaar, de helft is uitgeput door de hoge werkdruk. 30% kan een derde coronagolf niet aan, bij zorgmedewerkers is dit 27%.

2021
Als deze crisis nog lang aanhoudt, verwacht meer dan 1 op de 5 ondervraagden in 2021 vaker uit te vallen door de werkdruk. 9% verwacht zelfs langdurig uit te vallen. 30% denkt niet het werk dan nog aan te kunnen. Fortuin: ‘2021 moet het jaar van het herstel worden. Het jaar van de weg naar boven. Waarin mensen weer centraal staan.’