Zonder goede arbeidsinspectie geen fatsoenlijke arbeidsmarkt

05-07-2017

Terwijl de economie groeit, wordt ons werk steeds onveiliger en staan we vaker bloot aan uitbuiting op de werkvloer. Dat schrikbeeld schetst de Inspectie SWZ de laatste tijd herhaaldelijk. Hoog tijd voor een forse investering in onze arbeidsinspectie dus, om dit soort misstanden uit te bannen. Nu eens te meer duidelijk is dat er zoveel meer capaciteit nodig is om uitbuiting en gevaarlijk werk terug te dringen, is het hoog tijd dat de Tweede Kamer met voorstellen komt om geld vrij te maken voor een betere Inspectie.

Onlangs heeft de Inspectie SZW twee rapporten gepubliceerd over de thema’s ‘eerlijk werk’ en ‘ernstige arbeidsongevallen’. Het beeld dat die stukken schetsen, is schrikbarend. Onze economie groeit, maar het risico op uitbuiting op de arbeidsmarkt of een onveilige werkvloer groeit. Ik citeer: ‘een steeds grotere groep werknemers wordt bedreigd door het risico op onderbetaling, te lange werkdagen of uitbuiting.

Ook is werk vaker onveilig. In de ‘Staat van ernstige arbeidsongevallen’ constateert de Inspectie dat het aantal ernstige -en soms fatale - arbeidsongevallen in 2016 weer toeneemt, met maar liefst 70 ongevallen met een dodelijke afloop, een forse stijging van 14%.

De Inspectie wijt de negatieve ontwikkelingen mogelijk aan de toegenomen flexibilisering en roept terecht op om het belang van arbeidsveiligheid en een betere veiligheidscultuur binnen bedrijven te stimuleren. Doorgeschoten flex leidt dus niet alleen tot onzekerheid, maar werkt uitbuiting en gevaarlijk werk in de hand.

Alarmerende cijfers
Er is jarenlang bezuinigd op de Inspectie, met een kaalslag tot gevolg. Dat moet worden rechtgezet, willen we in de toekomst echt werk kunnen maken van een fatsoenlijke arbeidsmarkt in Nederland. Het werk van de Inspectie SZW wordt steeds ingewikkelder. Dat komt omdat werkgevers steeds ingewikkeldere misbruikconstructies bedenken om werknemers zo min mogelijk te betalen. Daarnaast is de capaciteit van de Inspectie momenteel zo laag dat vaak maar wordt een paar procent van de bedrijven in een sector wordt geïnspecteerd, een schamele 4% van de sectoren met een verhoogd risico. Onbestaanbaar.

Een veilige werkplek, vrij van uitbuiting en risico op letsel of erger. Het is een recht. En om dat recht te borgen hebben we een sterke Inspectie SZW nodig. Het is dus de hoogste tijd dat de Kamer ingrijpt en genoeg geld vrij maakt om het niveau van onze Arbeidsinspectie weer op peil te brengen.