KLM grondpersoneel staan in actiehesjes op een plein bij Schiphol

Uitweg uit impasse: KLM-grondmedewerkers zien acties beloond

Cao-resultaat: hoger loon en betere afspraken over roosters en zwaar werk

De bemiddelingspoging voor het cao-conflict bij KLM heeft vandaag resultaat opgeleverd. 'We hebben een resultaat dat we met vertrouwen aan onze leden kunnen voorleggen', zegt CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah. 'Ze zullen met tevredenheid kunnen constateren dat hun acties niet voor niks zijn geweest.'

Tot 3 keer toe - op 10, 17 en 24 september - kwamen de grondmedewerkers in actie. De boodschap was duidelijk: het 'inleverakkoord' dat KLM met 3 andere bonden had gesloten, moest van tafel. 'Dankzij die acties hebben we KLM - met hulp van een bemiddelaar - weer aan tafel kunnen krijgen', zegt Amallah. 'Dat heeft nu een resultaat opgeleverd waar we mee thuis kunnen komen.'

Loonafspraak ziet er beter uit

In plaats van 2,25% over 22 maanden (zoals nog in het eerdere akkoord stond) ziet de loonsverhoging er nu beter uit. In een 2-jarige cao (van 1 maart 2025 tot 1 maart 2027) gaan de lonen in totaal met 3,25% omhoog:

  • 1% per 1 december 2025
  • 1,25% per 1 juli 2026
  • 1% per 1 januari 2027

Daarnaast krijgen de grondmedewerkers per 1 december 2025 een eenmalige netto-uitkering van 500 euro. In januari 2026 volgt er een tweede eenmalige netto-uitkering van 250 euro.

Onregelmatigheidstoeslag telt vanaf 2026 mee voor eindejaarsuitkering

Een mooi resultaat en een beloning voor de bereidheid om voor zichzelf op te komen, vindt Amallah. 'KLM heeft lang volgehouden dat er echt niks bij kon, maar uiteindelijk begrijpt KLM dat ze haar medewerkers niet in de kou mag laten staan. Daarnaast hebben we nog een mooie afspraak gemaakt: de onregelmatigheidstoeslag telt vanaf januari 2026 ook mee voor de eindejaarsuitkering. Voor werknemers met onregelmatige diensten betekent dat op jaarbasis een extra loonimpuls, namelijk 8,33% over de jaarlijkse onregelmatigheidstoeslag.'

Beloning voor flexibiliteit

Een ander belangrijk twistpunt ging over de reservediensten die grondmedewerkers in hun rooster hebben staan. In de vorige cao stond dat die reservediensten maximaal 4 dagen van tevoren nog kunnen worden omgezet in een andere dienst. KLM wilde die 4 dagen inkorten tot 1 dag. 'Dit slechte plan hebben we met succes tegengehouden', zegt Amallah. 'We willen niet nóg meer flexibiliteit in de roosters, de mensen hebben tenslotte ook nog een privé-leven. We hebben nu afgesproken dat zo'n last-minute wijziging alleen op basis van vrijwilligheid mag. En dan krijg je er ook een extra beloning voor van 75 euro per omgezette dienst. Dat is een mooie oplossing.'

Gelijkwaardigheid bij vliegfaciliteiten na pensionering

Verder zijn er afspraken gemaakt over vliegfaciliteiten (de veelbesproken IPB-regeling, waarbij KLM'ers 'indien plaats beschikbaar' voor een gereduceerd tarief kunnen meevliegen). Amallah: 'Grondmedewerkers raakten bij pensionering belangrijke rechten kwijt, terwijl piloten en hoge managers die faciliteiten wel hielden. Dat wordt nu gelijkgetrokken en dat is wel zo eerlijk. Ook na hun pensioen houden grondmedewerkers nu recht op die verbeterde IPB-regeling, met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2025.'

Regeling voor zwaar werk

Ook bevat het cao-akkoord nu een structurele zwaarwerkregeling (RVU), waarbij iemand die 40 jaar een zwaar beroep heeft gehad ook recht heeft op de regeling.

CNV legt cao-resultaat neutraal voor aan de leden

De komende weken organiseert CNV een aantal informatiesessies voor leden. Daarna volgt een stemming. CNV legt het cao-resultaat met veel vertrouwen voor aan de leden.

Over de cao KLM Grondpersoneel

Bij KLM werken ruim 30.000 werknemers. De cao voor het grondpersoneel geldt voor zo'n 14.000 werknemers, waaronder platformmedewerkers, passagemedewerkers, technici en kantoorpersoneel.